Září 2008

RMS Lusitania

30. září 2008 v 22:18 | peter |  RMS Lusitania

RMS Lusitania

Země: Velká Británie
Kategorie: Zaoceánský parník
Třída: RMS Lusitania
Lusitania a Mauretania byly dvě obrovské dopravní lodě, vyprojektované společností Cunard za podpory britské admirality, která Cunardu poskytla přes 2 500 000 liber výměnou za to, že pokud Velká Británie vstoupí do války, poskytne obě lodě Royal Navy pro přestavbu na pomocné křižníky.
Obě lodě, ač měly trochu rozdílný pohon (Mauretania byla o půl uzlu rychlejší), byly poháněny čtyřmi šrouby přímo napojenými na parní turbíny. Dosahovaly rychlosti cca 25 uzlů.
Vprvní světové válce měly být zabaveny admiralitou, ale nestalo se tak. Mauretánie byla zabavena později a sloužila jako nemocniční loď. po válce se vrátila do služeb rejdařství Cunard a roku 1935 rozebrána. Lusitania sloužila jako transatlantická linková loď.
7. května 1915, týden po opuštění New Yorku byla Lusitania na své cestě do Liverpoolu torpédována ponorkou U-20. Po zásahu jedním torpédem (někde uváděno dvěma) se převrátila a s velkými ztrátami na životech (1198) potopila.
Smrt tolika cestujících (z nichž byla většina Američanů) zvedlo u veřejnosti vlnu antipatie vůči Německu a zcela obrátilo veřejné mínění v otázce participace Spojených států v první světové válce. Tato událost přispěla k tomu, že do ní Spojených států amerických vstoupily.
Minoritní část historiků se přiklání k možnosti, že zavést Spojené státy do první světové války byl záměr, který se podařilo (patrně Velké Británii) splnit, a potopení Lusitanii pak byl pouhý prostředek k dosažení tohoto cíle.

zdroj: cs.wikipedia.org

Lusitanie-videa

30. září 2008 v 22:08 | Peter |  RMS Lusitania


Lusitania-foto

30. září 2008 v 21:59 | Peter |  RMS Lusitania

Britannic-článek a techn. údaje

30. září 2008 v 21:42 | Peter |  HMHS Britannic

HMHS Britannic

Země: Velká Británie
Kategorie: Zaoceánský parník
Třída: RMS Olympic

HMHS Britannic (z anglického His Majesty Hospital Ship) byl třetím parníkem třídy Olympic, sesterskou lodí Titaniku a Olympiku. Byl postaven v loděnicích Harland & Wolff v Belfastu pro společnost White Star Line. Měl být nasazen na transatlantických linkách. Tento plán se však v důsledku vypuknutí první světové války musel změnit. Loď později převzalo britské námořnictvo a přeměnilo ji na plovoucí nemocnici.
Ačkoliv společnost White Star Line to vždy důrazně odmítala, několik dalších zdrojů uvádí, že původně byl pro loď vybrán název Gigantic (tato verze je podporována i tehdejším letákem společnosti). Po katastrofě Titaniku v roce 1912 byl však pojmenován méně "vychloubačným" jménem Britannic.
Po spuštění Britanniku na vodu v Belfastu 26. února 1914 začaly dokončovací práce. Předtím, než mohl Britannic začít sloužit na pravidelné transatlantické lince mezi New Yorkem a Southamptonem, vypukla v srpnu 1914 první světová válka. White Star se rozhodla stáhnout Olympic ze služby, dokud nebezpečí nepomine a tak se Olympic vrátil do Belfastu 3. listopadu. Práce na Britanniku v té době probíhaly velmi pomalu. To se však mělo v příštím roce změnit.
Potřeba zvýšení celkové tonáže lodí námořnictva byla stále silnější. Souvisela především s rozšířením hlavního bojiště do Středozemí a vstupem Osmanské říše do války. V květnu Britannic úspěšně prošel předepsanými zkouškami motorů a v případě potřeby mohl do měsíce vyplout. Tento měsíc utrpěla Británie první vážnou ztrátu. V důsledku i nadále vzrůstajících počtů raněných bylo rozhodnuto, že Britannic nebude zahálet. Britannic převzalo námořnictvo 13. listopadu 1915. Loď byla opatřena pro tuto službu novým nátěrem. Byla také přejmenována na HMHS (His Majesty's Hospital Ship) Britannic a svěřena pod velení kapitána C. A. Bartletta.
Po úspěšném dokončení pěti cest na blízkovýchodní bojiště a návratu do Británie s nemocnými a zraněnými vojáky odplouval Britannic ze Southamptonu do řeckého Lemnosu odpoledne 12. listopadu 1916. Měla to být jeho šestá cesta Středozemním mořem. Okolo půlnoci 15. listopadu projel Gibraltar a přistál v Neapoli ráno 17. listopadu k obvyklému doplnění uhlí a zásob vody. Tím splnil první část své poslední mise.
21. listopadu 1916 v 8 hodin 12 minut Britannic najel na minu a za 55 minut se potopil. Díky blízkosti dalších lodí a řeckých rybářů, pevniny a teplotě moře bylo pouze 30 obětí. Těla pěti obětí nebyla nikdy nalezena.
Vrak objevili potápěči z týmu J. Cousteaua v roce 1975 v hloubce 120 metrů.



Technické informace

Délka lodi:
269 m
Šířka:28,6 m
Výška od kýlu po nejvyšší bod:56 m
Váha:54 300 tun
Ponor:10,57
Posádka:1164 osob
Počet lůžek:3309 osob
Max. rychlost:21 uzlů

Britannic-videa

30. září 2008 v 21:37 | peter |  HMHS Britannic


Britannic-foto

30. září 2008 v 21:01 | peter |  HMHS Britannic

RMS Titanic

29. září 2008 v 22:35 | peter |  RMS Titanic

RMS Titanic

Země: Velká Británie
Kategorie: Zaoceánský parník
Třída: RMS Olympic

Letos v dubnu uplynulyne 100 let od události, která tehdy otřásla celým světem: v noci ze 14. na 15. dubna 1912 se potopila největší a nejluxusnější loď své doby - TITANIC. Co vlastně znamená toto slovo "TITANIC"? Titan byl v řecké mytologii syn boha nebe a bohyně země, který se dal do boje s nejvyšším bohem Diem o panství nad oblohou. Dnes nazýváme titánem velikána, obra, a to ve fyzickém i duchovním smyslu.Jakou lodí byl Titanic? Parník Titanic byl skutečně obrem v tehdejším loďstvu. Byl 270 m dlouhý, měl 4 komíny, poháněly ho tři velké lodní šrouby. Postavili ho v belfastských loděnicích v Irsku a s jeho stavbou se započalo v roce 1909. Zvláštností parníku bylo 16 vodotěsných komor v nejspodnější části lodi, které se mohly v případě ohrožení mechanicky vodotěsně uzavřít, takže parník i při poškození mohl pokračovat nerušeně ve své plavbě dále. Dle tehdejších odborníků to byla nepotopitelná loď. Někteří si dokonce říkali: "Tuto loď nemůže potopit ani sám Bůh!" Proto také cestovné bylo poměrně vysoké a mohli si je dovolit jen bohatí. Titanic byl popsán jako nádherný plovoucí palác s několika patry, velkolepý a gigantický. Cestující zde nalezli pohodlí, přepych, osvěžení a zdraví: v palácových apartmá, skvělých promenádách, plaveckém bazénu, v posilovně, restauraci, tanečních sálech a divadle. No prostě bylo tam vše pro pohodlné a bezstarostné vyžití, jako v paláci radosti a potěšení. Na palubě je 2200 pasažérů a členů posádky, kteří čekají na start své lodi snů. Velké skupiny lidí se shromáždili, jako by chtěli pomoci lodi na její panenské plavbě, a ta jim poskytla působivý obraz, když tiše klouzala v zářivém slunečním svitu vodami, činíc všechny ostatní lodi ve své blízkostí titěrnými. Tento výstavní parník vyplul z Anglie ve čtvrtek 10. dubna 1912 a měl namířeno do New Yorku. Parník byl v noci osvětlen jako vánoční strom. Kapela stále hrála k tanci i poslechu. Vládla zde uvolněná atmosféra a nikdo nemyslel na svůj konec. Co se stalo dál? Tragedie Titanicu Za tři dny v neděli večer hodinu před půlnocí Titanic obdržel radiovou zprávu "Pozor ledovce" Varování však nenalezlo velkou odezvu. Co by mohla udělat troška ledu této obrovské, nepotopitelné lodi? Ale co se stalo 20 minut před půl nocí bylo osudné. Náhle se před Titanikem vynoří obrovská ledová hora. V tu chlíli zazní výstražní zvon z vraního hnízda. Ve třetí třídě je slyšet zvláštní skřípot a praskání. V první třídě mnoho lidí náraz skoro ani nezaregistruje jen mírné otřesy. Náraz však způsobil proražení lodi v přední části a voda do ní začala rychle vnikat, a to i přes bezpečnostní přepážky. Voda stoupala a nepotopitelná loď se najednou změnila v ocelovou rakev neštěstí a tragedie. Na palubě se ozývají povely: Všichni pasažéři na palubu! Spusťte záchranné čluny. Ženy a děti napřed! Mnozí se pokoušejí uniknout ze skutečného nebezpečí předstíranou veselostí. Někteří si hrají s kousky ledu na palubě a mnozí nechtějí nastoupit do záchranných člunů. Říkají: "My tady zůstaneme. Jsme tu v bezpečí. Titanic je přece nepotopitelný". To, co se dělo potom, bylo nepředstavitelné. Námořníci spustili záchranné čluny na hladinu. Mnohé jsou obsazené jen z poloviny! Přední část lodi začala klesat pod vodu. Kapela přestala hrát světské písně a spustili známý chorál.

Titanic-videa

29. září 2008 v 22:11 | peter |  RMS Titanic

POZOR čtěte

Celej týden jsem vytvářel film o celé historii Titanicu bohužel video přehrávač, kterej jsem zvolil blog nepodporuje takže ho najdete ZDEna tomto odkazu na facebookové stránce webu. Přeji vám pěknou podívanou ;-)








Titanic-foto a techn. údaje

29. září 2008 v 21:48 | Peter |  RMS Titanic

POZOR čtěte

Celej týden jsem vytvářel film o celé historii Titanicu bohužel video přehrávač, kterej jsem zvolil blog nepodporuje takže ho najdete ZDEna tomto odkazu na facebookové stránce webu. Přeji vám pěknou podívanou ;-)


















Průřez Titanicem
Mateřská společnost: White Star Line
sesterské lodě: Olympic(1911-1935), Britannic(1915-1916)
délka: 269 m
šířka: 28,5 m
výška: 53,5 m
výtlak: 53200 t
šrouby: 2 krajní o hmotnosti 38 t, 1 střední těžký 22 t
rychlost: 23-25 uzlů
stroje: 2 čtyřválcové pístové parní stroje, trojčinného expanzního typu,
1 nízkotlaká parní nereverzibilní turbína
výkon: 50 000-55 000 koní

RMS Olympic

29. září 2008 v 21:19 | peter |  RMS Olympic

RMS Olympic

Země: Velká Británie
Kategorie: Zaoceánský parník
Třída: RMS Olympic

RMS Olympic byl první ze tří záoceánských parníků postavených a vlastněných společností White Star Line.
Jeho sesterké lodě byly Titanic a Britannic. Původně se měly všechny tři lodě jmenovat podle tří ras z řecké mytologie (Olympové, Titáni a Giganti), ale právě Gigantic/Britanic byl po potopení Titanicu raději přejmenován. Olympic byl stavěn jako první a měl na tehdejší dobu nevídané rozměry. S jeho stavbou se začalo 16. prosince 1908 a spuštěn na vodu byl v říjnu 1910.
Olympic nebyl při svém vyplutí pokřtěn - stejně jako všechny ostatní lodě společnosti White Star Line.
Při páté plavbě se během vyplutí ze Southamptonu srazil s křižníkem Hawke. Ten byl při vzájemném míjení obou lodi přitažen obrovskou silou, kterou vyvíjely lodní šrouby Olympicu a nasledným nárazem přídě zdemoloval Olympicu část zádě a poškodil jeden lodní šroub. Sám Hawke měl poškozenou příď. Oprava v loděnicích Harland and Wolff trvala přes dva měsíce a dokonce se proto pozastavila stavba Titanicu, který musel Olypmpicu uvolnit místo v jedinném suchem doku na světě, kam se takto velká loď vešla. Na opravu Olympicu byl také použit lodní šroub vyrobený původně pro Titanic. Jako viník nehody byl stanoven Olympic, a tak společnost nemohla výmahat způsobenou škodu ani ušlý zisk.
V době první světové války Olympic přepravoval britské vojáky. V květnu 1918 byl zasažen torpédem z německé ponorky. Naštestí ale nikoliv tak, aby se potopil. Dokonce se mu podařilo na ponorku najet, a ta se rozlomila a potopila.
Sloužil až do roku 1935, pak byl prodán do šrotu. Jedním z důvodů byla krize námořní dopravy. Části jeho luxusního interiéru je možné vidět v některých luxusních restauracích a hotelech v Anglii.
Technická data
Tonáž:45,324 BRT
Délka:269,02 m
Šířka:28,2 m
Ponor:10,5 m
Pohon:2 čtyřválcové pístové parní stroje, trojčinného expanzního typu 1 nízkotlaká parní nereverzibilní turbína
Palivo:uhlí, později nafta
Rychlost:23 uzlů


Olympic-foto

28. září 2008 v 21:41 | Peter |  RMS Olympic
Olympic a Titanic byly stavěny bok po boku.






Olympic a Titanic