RMS Lusitania

30. září 2008 v 22:18 | peter |  RMS Lusitania

RMS Lusitania

Země: Velká Británie
Kategorie: Zaoceánský parník
Třída: RMS Lusitania
Lusitania a Mauretania byly dvě obrovské dopravní lodě, vyprojektované společností Cunard za podpory britské admirality, která Cunardu poskytla přes 2 500 000 liber výměnou za to, že pokud Velká Británie vstoupí do války, poskytne obě lodě Royal Navy pro přestavbu na pomocné křižníky.
Obě lodě, ač měly trochu rozdílný pohon (Mauretania byla o půl uzlu rychlejší), byly poháněny čtyřmi šrouby přímo napojenými na parní turbíny. Dosahovaly rychlosti cca 25 uzlů.
Vprvní světové válce měly být zabaveny admiralitou, ale nestalo se tak. Mauretánie byla zabavena později a sloužila jako nemocniční loď. po válce se vrátila do služeb rejdařství Cunard a roku 1935 rozebrána. Lusitania sloužila jako transatlantická linková loď.
7. května 1915, týden po opuštění New Yorku byla Lusitania na své cestě do Liverpoolu torpédována ponorkou U-20. Po zásahu jedním torpédem (někde uváděno dvěma) se převrátila a s velkými ztrátami na životech (1198) potopila.
Smrt tolika cestujících (z nichž byla většina Američanů) zvedlo u veřejnosti vlnu antipatie vůči Německu a zcela obrátilo veřejné mínění v otázce participace Spojených států v první světové válce. Tato událost přispěla k tomu, že do ní Spojených států amerických vstoupily.
Minoritní část historiků se přiklání k možnosti, že zavést Spojené státy do první světové války byl záměr, který se podařilo (patrně Velké Británii) splnit, a potopení Lusitanii pak byl pouhý prostředek k dosažení tohoto cíle.

zdroj: cs.wikipedia.org
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 duoma duoma | Web | 1. října 2008 v 10:00 | Reagovat

mas to tu fat peknyyy... :-D:-D:-D

2 wapperka wapperka | Web | 5. října 2008 v 14:24 | Reagovat

ahojky..mas to tu moc pekny..mam rada lode a tady mas hodne hezkyh obrazku:-)  fakt moc pekny:-)

3 FdV FdV | E-mail | 13. října 2008 v 17:00 | Reagovat

Ahoj, jednak bych rád opravil, že Američanů nebyla většina, ale pouze 128. Přesto se právě úmrtí Američanů v souvislosti s Lusitanií stále zdůrazňuje, zatímco ta více než tisícovka Britů asi nikomu na srdci neležela a neleží.

Jednak bych se rád poněkud obšírněji zmínil o okolnostech potopení této lodi. Obvykle je prezentováno jako zákeřný útok německé ponorky na bezbranný civilní parník odporující všem mezinárodním dohodám o námořní válce.

Prvním sporným bodem je bezbrannost Lusitanie. Už před válkou bylo počítáno s vyzbrojováním rychlých osobních lodí jako pomocných křižníků. Luisitanie měla být jednou z nich, určitě na ní byly provedeny úpravy, které v případě války umožňovaly osazení šestipalcových děl (výzbroj odpovídající lehkému křižníku). Není ovšem jisté, jestli v době potopení byla tato děla již osazena. Němci měli o těchto přípravách informace a tak počítali tedy Lusitanii mezi válečné, nebo minimálně ozbrojené lodě.

Navíc vezla prokazatelně válečný materiál, munici atd. To poněkud mění pohled na Lusitanii jako na čistě civilní loď. Náklad válečného materiálu by opravňoval k potopení i neutrální lodi, ovšem po předchozím varování a ponechání času k opuštění lodi.

Právě útok bez varování je nejvíce kritizován. Podle Haagské konvence bylo možno bojovat proti námořnímu obchodu nepřítele, ovšem bylo nutno dbát o životy posádky a pasažerů. V praxi to znamenalo buď posádku přeložit na vlastní loď nebo jí poskytnout čas k nastoupení do záchraných člunů a pak teprve loď potopit. V roce 1915 vyhlásili Němci vody okolo britských ostrovů za válečnou zonu. Dokonce zveřejnili varování specialně pro americké občany o nebezpečí plavby v britských vodách.

Když se tedy tyto informace shrnou tak sice německá ponorka torpédovala Lusitanii bez výstrahy, což odporovalo mezinárodním dohodám. Jako polehčující okolnosti lze uvést to, že Lusitania vezla kontraband, byla považována za pomocný křižník a k útoku došlo ve vodách prohlášených za válečnou zonu. Američtí občané, jejichž smrt je především připomínána, byli oficiálně várováni německými úřady.

Ještě bych rád dodal, že praxi torpédování obchodních lodí bez výstrahy přijaly za druhé světové války všechny státy, tedy nejen Německo a Italie, ale i všichni spojenci.

4 peter (autor) peter (autor) | E-mail | 13. října 2008 v 20:44 | Reagovat

Nevím teda proč to sem všechno píšeš když to v to tom článku je uvedeno. Akorát to není tak podrobně jak by sis to představoval(a).

5 RoBertino RoBertino | E-mail | 14. května 2009 v 12:23 | Reagovat

Chci ještě dodat jednu věc, že ač je ze strany zastánců Lusitanie tvrzeno, že šlo o civilní loď, existují směrnice, podle nichž měl kapitán lodi W. Turner nařízeno v případě kontaktu s ponorkou přímo nařízeno nedbat případného příkazu k zastavení a pokusit se ji najetím zničit. Loď na své osudové plavbě nebyla označena vlajkou.

6 jansta jansta | E-mail | 6. ledna 2010 v 10:53 | Reagovat

včera 5.ledna jsem na německé teleizi viděl film o potopení této lodi,bylo to hrozné a zoufalé snad ani ten film nemohl všechnu tu hrůzu zobrazit.

7 Marsi Marsi | E-mail | 18. května 2010 v 18:48 | Reagovat

muže mi někdo upřesnit co znamenalo označení parníku těmito zkratkami:HMHS aMV děkuji nemůžu to nějak zjistit

8 Martin Martin | E-mail | Web | 18. února 2011 v 20:18 | Reagovat

Také to nemůžu zjistit jak to vlastně je tak čau.

9 peter peter | 18. února 2011 v 23:01 | Reagovat

Tak se špatně díváte, protože tady je rubrika ve které to najdete.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama