RMS Titanic

29. září 2008 v 22:35 | peter |  RMS Titanic

RMS Titanic

Země: Velká Británie
Kategorie: Zaoceánský parník
Třída: RMS Olympic

Letos v dubnu uplynulyne 100 let od události, která tehdy otřásla celým světem: v noci ze 14. na 15. dubna 1912 se potopila největší a nejluxusnější loď své doby - TITANIC. Co vlastně znamená toto slovo "TITANIC"? Titan byl v řecké mytologii syn boha nebe a bohyně země, který se dal do boje s nejvyšším bohem Diem o panství nad oblohou. Dnes nazýváme titánem velikána, obra, a to ve fyzickém i duchovním smyslu.Jakou lodí byl Titanic? Parník Titanic byl skutečně obrem v tehdejším loďstvu. Byl 270 m dlouhý, měl 4 komíny, poháněly ho tři velké lodní šrouby. Postavili ho v belfastských loděnicích v Irsku a s jeho stavbou se započalo v roce 1909. Zvláštností parníku bylo 16 vodotěsných komor v nejspodnější části lodi, které se mohly v případě ohrožení mechanicky vodotěsně uzavřít, takže parník i při poškození mohl pokračovat nerušeně ve své plavbě dále. Dle tehdejších odborníků to byla nepotopitelná loď. Někteří si dokonce říkali: "Tuto loď nemůže potopit ani sám Bůh!" Proto také cestovné bylo poměrně vysoké a mohli si je dovolit jen bohatí. Titanic byl popsán jako nádherný plovoucí palác s několika patry, velkolepý a gigantický. Cestující zde nalezli pohodlí, přepych, osvěžení a zdraví: v palácových apartmá, skvělých promenádách, plaveckém bazénu, v posilovně, restauraci, tanečních sálech a divadle. No prostě bylo tam vše pro pohodlné a bezstarostné vyžití, jako v paláci radosti a potěšení. Na palubě je 2200 pasažérů a členů posádky, kteří čekají na start své lodi snů. Velké skupiny lidí se shromáždili, jako by chtěli pomoci lodi na její panenské plavbě, a ta jim poskytla působivý obraz, když tiše klouzala v zářivém slunečním svitu vodami, činíc všechny ostatní lodi ve své blízkostí titěrnými. Tento výstavní parník vyplul z Anglie ve čtvrtek 10. dubna 1912 a měl namířeno do New Yorku. Parník byl v noci osvětlen jako vánoční strom. Kapela stále hrála k tanci i poslechu. Vládla zde uvolněná atmosféra a nikdo nemyslel na svůj konec. Co se stalo dál? Tragedie Titanicu Za tři dny v neděli večer hodinu před půlnocí Titanic obdržel radiovou zprávu "Pozor ledovce" Varování však nenalezlo velkou odezvu. Co by mohla udělat troška ledu této obrovské, nepotopitelné lodi? Ale co se stalo 20 minut před půl nocí bylo osudné. Náhle se před Titanikem vynoří obrovská ledová hora. V tu chlíli zazní výstražní zvon z vraního hnízda. Ve třetí třídě je slyšet zvláštní skřípot a praskání. V první třídě mnoho lidí náraz skoro ani nezaregistruje jen mírné otřesy. Náraz však způsobil proražení lodi v přední části a voda do ní začala rychle vnikat, a to i přes bezpečnostní přepážky. Voda stoupala a nepotopitelná loď se najednou změnila v ocelovou rakev neštěstí a tragedie. Na palubě se ozývají povely: Všichni pasažéři na palubu! Spusťte záchranné čluny. Ženy a děti napřed! Mnozí se pokoušejí uniknout ze skutečného nebezpečí předstíranou veselostí. Někteří si hrají s kousky ledu na palubě a mnozí nechtějí nastoupit do záchranných člunů. Říkají: "My tady zůstaneme. Jsme tu v bezpečí. Titanic je přece nepotopitelný". To, co se dělo potom, bylo nepředstavitelné. Námořníci spustili záchranné čluny na hladinu. Mnohé jsou obsazené jen z poloviny! Přední část lodi začala klesat pod vodu. Kapela přestala hrát světské písně a spustili známý chorál.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 sunshine sunshine | Web | 3. října 2008 v 17:32 | Reagovat

hezký článek...xD

2 Dominik B. Dominik B. | 7. března 2009 v 21:57 | Reagovat

Ahoj.Taky máám rád lodě ale Nic ve zlým ale Titanic se píše titaniC!!!

3 xxx xxx | Web | 16. května 2009 v 12:00 | Reagovat

Dominik B. :Ty osle Titanic se píše Titanic!!!!

[2]:

4 Benny Benny | 14. července 2011 v 17:32 | Reagovat

Jsou tam 2 chyby.
1)Těch vodotěsných komor nebylo 7, ale 16;
2)White Star Line NEchtěla svými parníky třídy Olympic konkurovat Lusitanii a Mauretanii od Cunarda, které byly na Modrou stuhu stavěny, rychlostí, nýbrž luxusem.
Na další chyby jsem nepřišel.

5 svetlodi20 svetlodi20 | Web | 28. září 2011 v 20:49 | Reagovat

hele Benny a co takhle kdyby jsi mi ukázal ty svůj web určitě tam máš všechno správně že?! Už mě tak trochu tady přestáváš bavit jestli sem chodíš jen proto, aby jsi kritizoval a štval mě tak můžeš odejít. A pokud to myslíš v dobrém tak mi to laskavě napiš na mail do správ autorovi já to potom mile rád opravím.

6 LUKIANCHAMON LUKIANCHAMON | 13. října 2012 v 10:48 | Reagovat

R.M.S. Titanic měl 16 oddělení ale těcho 16 odělení bylo součástí 7mi "vdotěsných" komor, Titanic mohl plout dokonce se 4mi zatopenými komorami ale s 5ti už plout nemohl... Jinak příčinou jak jistě víte, byly nekvalitní železné nýty s příliš vysokým či příliš nízkým obsahem srtusky na přídi, které byly při nižších teplotách velmi křehké narozdíl od nýtů ocelových. Po stranách trupu byly právě nýty ocelové, protože nýtovací stroj se při stavbě lodi dostal jen na boky lodi ale nikoliv k přídi... Kdyby byl poměr železa a strusky u všech nýtů na přídi správný, Titanic se potopit nemusel... Ta loď měla hlavně obrovskou smůlu v tom, že jednak té noci nesvítil měsíc, což by hlídkám pomohlo (dalekohley by jim byly k ničemu to už se ví) a jednak do ledovce ani silně nenarazil nýbrž se o něj spíš jen "otřel" což i tak bohumžel stačilo na to, aby se Titanic potopil... Té lodi je obrovská škoda... Titanicu mohlo nejlépe pomoci i to kdyby měl reverzibilní všechny turbíny (hlavně tu středovou) pohánějící šrouby, nebo nejlépe kdyby mohla posádka ovládat chod trubín nezávisle (např. 1vpřed, 2vzad) otočili by se při zpětném chodu rychleji... Pravdou je že Titanic by té noci možná přežil kdyby do ledovce narazil hrotem přídě, což by ho sice dost pochroumalo ale určitě by byl plavbyschopný... Určitě by Titanicu pomohlo to, kdyby ty přepážky dosahovaly aspoň až k promenádní palubě... Ale tohle všchno bylo uplatněno až po nehodě Titanicu u dalších lodí (mezi nimi byly i Olympic a Britannic)... Byla to smolná nehoda, která se stát možná nemusela ale tato nehoda radikálně změnila pravidla mořeplavby, konstrukce lodí a bezpečnosti do podoby jaké platí dnes, takže oběť těch 1523 lidí kteří té noci přišli na Titanicu o život nebyla zbytečná ;-)

7 hanz hanz | E-mail | 10. dubna 2015 v 8:00 | Reagovat

Nerad na něco takového reaguji ale ještě bych pár věcí které jsou tu napsané upřesnil... Největší nesmysl je to, že Titanic byl nazýván nepotopitelným... S tímhle přišel anglický časopis ,,The Shipbuilder" v článku o lodích Olympic class... doslovné znění bylo: ,,po uzavření vodotěsných přepážek se loď stává !!prakticky!! nepotopitelnou".... Jeho majitelům a konstruktérům to sice dělalo dobře, ale rozhodně by to o lodi takto neprohlásili... K tomu pohonu... Titanic neměl 3 turbíny jak je tu psané, ale dva čtyřválcové pístové parní stroje s reverzí pro pohon krajních šroubů a nízkotlakou nereverzibilní turbínu na střední hřídeli... Titanic se nemohl vyhnout i kdyby dělal cokoliv... samozřejmě nejlepší postup by byl na levém šroubu zpětný chod a ostatní nechat běžet... Murdochovy pokyny vlastně způsobily že  se turbína zastavila a okolo kormidla přestala proudit voda, což snižovalo jeho účinost... Ale náraz otočil loď o 2 stupně a pokusy prováděné později s Olympikem ukázaly že na takovou otočku potřebuje loď téměř vzdálenost, na kterou byl Titanic od ledové hory při jejím spatření... Další nesmysl je, že by si velení lodi myslelo něco jako ,,co můželedovec udělatlodi" .. Ti muži byli elita a rozhodně si nebezpečí uvědomovali... problém byl ve specifických podmínkách oné noci... za normálních podmínek by bylo takovou horu možné spatřít s 15ti muinutovým předstihem... dnes je záhada,proč nebyla hora spatřena celkem uspokojivě vysvětlena...

8 LUKIANCHAMON LUKIANCHAMON | 12. května 2015 v 2:52 | Reagovat

Onen důvod proč hlídky ten ledovec neviděly dřív byl jev známý jako fata morgana, který způsobil mraivý vzduch, který očím hlídek se 100% jistotou dal dost zabrat a ktrerý vlastně ošálil oči obou hlídkujících námořníků ;-) Ta lodˇ měla tu obrovskou smůlu že moře bylo skoro dokonale klidné a aby to bylo ještě horší, nesvítil měsíc... Stačilo aby jen jedna z těch okolností (nekvalitní nýty, reverzibilní turbína, nesvítící měsíc, fata morgana) byla opačná a Titanic mohl přežít dodnes... Jenže osud byl vůči Titanicu nemilosrdě krutý, byť možná ještě krutější osud potkal sesterské lodě Olympic a Britannic...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama