Aquitania-článek a video

1. října 2008 v 21:51 | peter |  RMS Aquitania

RMS Aquitania

Země: Velká Británie
Kategorie: Zaoceánský parník
Třída: RMS Aquitania

Obrovská loď Aquitania společnosti Cunard měla posílit postavení této paroplavební společnosti na nesmírně významných transatlantických linkách směřujících z Liverpoolu do New Yorku, na nichž sloužily bezprostředně před vypuknutím 1. světové války parníky Lusitania a Mauretania. Od nového parníku se neočekávalo, že by měl majiteli zajistit Modrou stuhu, o niž soupeřily jeho starší společnice. Místo toho však byl o polovinu větší než starší sesterské lodě a historie naznačuje, že se stal jedním z nejúspěšnějších transatlantských parníků v dějinách. Aquitania byla postavena v loděnicích John Brown & Co. Ltd. ve skotském Clydebanku. Na vodu ji spustili 21. dubna 1913 a 30. května vyplula na první plavbu do New Yorku. O 3 měsíce později vypukla 1. světová válka a zbrusunový parník putoval na přestavbu, která jej proměnila v ozbrojenou obchodní loď. Vtémže měsíci se loď zapletla do kolize s jiným plavidlem a admiralita rozhodla, že ji přemění na transportní a krátce i na nemocniční loď. Po většinu roku 1917 zůstala v přístavu a do služby se v roli transportního plavidla vrátila až během roku 1918. V červnu 1919 se Aquitqnia dočkala pokračování své civilní kariery. Během 1. světové války došlo k velkému pokroku v oblasti pohonu lodí, takže když se v roce 1920 dělala důkladná údržba a oprava, byly dosavantní kotle na uhlí upraveny na spalování nafty. Tím se snížil počet členů posádky nutných k obsluze strojovny a současně se i odstranila potřeba časově náročné nákladky uhlí. Údržba lodi zároveň umožnila navrátit plavidlu luxusní vybavení a předválečnou eleganci. V roce 1926 nabízela loď ubytování pro 610 cestujících 1. třídy, 950 2. třídy a 640 turistické třídy. Přibližně 20 let byla Aquitania nepochybně nejpopulárnějším parníkem na transatlantských linkách, na nichž fungovala v tandemu s loděmi Beregaria a Mauretania. V zimních měsících sloužila k okružním turistickým plavbám po přístavech Středozemního moře. V letech 1936 - 1939 se stal partnerem nejnovější parník společnosti Cunard, Queen Mary. Aquitania měla být ztažena z provozu po dokončení lodi Queen Elisabeth v roce 1940, ale tento plán odsunul začátek 2. světové války v září 1939. Loď se znovu vrátila k roli transportního vojenského plavidla, kterou vykonávala již v době 1. světové války. Mohlo na ní cestovat celkem 7725 mužů. Aquitania byla jedinou lodí postavenou ještě před 1. světovou válkou, která sloužila jako transportní plavidlo i v následujícím celosvětovém konfliktu. V letech 1939 - 1945 přepravila více než 300 000 mužů - především mezi Austrálií a Egyptem a později i mezi Spojenými státy americkými a Velkou Británií. Do služeb společnosti Cunard se loď vrátila v roce 1948. Vykonala ještě 25 plaveb mezi Southamptonem a Halifaxem v Novém Skotsku, kam odvážela emigranty, vystěhovalce a repatriované vojáky. V prosinci 1949 doplula Aquitania do Southamptonu, kde její kariéra trvající 35 let a zahrnující 443 transatlantických cest skončila. Loď putovala do Faslane a v únoru 1950 byla sešrotována.






 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Rediwka Rediwka | Web | 2. října 2008 v 21:04 | Reagovat

tak to tě obdivuju.. :)) máš talent ;o)

2 ada ada | Web | 18. října 2008 v 20:01 | Reagovat

Áno...vidno že ťa to dosť zaujíma.

Pekné to tu máš...

Pozrel by si sa aj na môj blog a ak hej tak by si napísal aj komentár? Skoro nikto tam nechodí takže každá návšteva poteší...je to o akvaristike. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama