Carpathia-článek

3. října 2008 v 22:47 | peter |  RMS Carpathia

RMS Carpathia

Země: Velká Británie
Kategorie: Zaoceánský parník
Třída: RMS Carpathia

Parník CARPATHIA
- majitel společnost Cunard Line
- kýl byl položen v roce 1901 v loděnici Swan & Hunter
- na vodu byla spuštěna 6. srpna 1902
- hrubá prostornost 13 600 BRT
- šířka 64 stop a délka 558 stop
- registrovaná rychlost 14 uzlů
- první plavba se uskutečnila 5. května 1903 z Liverpoolu, přes Queenstown do New Yorku
- v létě jezdila na trase Liverpool - New York (zezačátku i do Bostonu)
- mezi listopadem a květnem převážela přistěhovalce z Terstu a Rijeky do Ameriky (později trasa zahrnovala i Neapol, Janov a Gibraltar)
- roku 1905 byla Carpathia přestavěna a kapacita byla zvýšena: 1. třída mohla pojmout až 100 lidí, 2. třída 200 a 3. třída až 2250 cestujících
- ve stejný den, kdy Titanic opustil Queenstown (tedy 11.4. 1912), z New Yorku vyplula Carpathia (kapitánem byl Arthur Henry Rostron) na linku do Středomoří, na palubě se nacházelo 120 cestujících 1. třídy, 50 cestujících 2. třídy a 565 cestujících 3. třídy
- dne 14. dubna kolem 10 hodiny večer přišel na můstek Carpathie kapitán Rostron. Dostal hlášení od 2. důstojníka týkající se ledovcové situace. Mimo jiné kapitán obdržel i marconigram od lodi Mesaba - totéž, které přijal i Titanic, ale nikdy nebylo doručeno strážnímu důstojníkovi. Poté Rostron zavolal na můstek telegrafistu Harolda T. Cottama a zeptal se ho, které lodi měl během dne na příjmu. Cottam jmenoval mezi ostatními také Titanic. Když později odcházel, řekl kapitánovi, že si ještě poslechne zprávy z mysu Cod a pak půjde spát. Cottam ale zůstal u telegrafu ještě dlouho a zprávu SOS od Titaniku dostal vlastně jen náhodou. Jak později řekl kapitán Rostron: "... telegrafista byl tou dobou ve své kabině, vůbec se nezabýval služebními záležitostmi, ale prostě jen poslouchal, když se svlékal. Rozvazoval si v té chvíli boty. Měl ten přístroj na uších a v tom přišla ta zpráva. To bylo celé. Za 10 minu už mohl být v posteli a nebyli bychom to vysílání zachytili." Rostron byl informován o tísňovém volán z Titaniku v 0.35. Okamžitě po obdržení zprávy vydal rozkaz změnit kurs k potápějícímu se parníku. Poté se po celé lodi rozběhla horečnaté přípravy k převzetí trosečníků.
- během zhruba hodiny a čtvrt, co byla Carpathia ve spojení s Titanikem, vyslechl telegrafista Cottam několikeré SOS Titaniku a následné odpovědi kolem plujících lodí. Kolem 1.20 volal Titanic Carpathii a ptal se, za jak dlouho může dorazit. Cottam s touto zprávou běžel za kapitánem. Ten odpověděl, že asi za 4 hodiny. Jak řekl Cottam při vyšetřování: "...kapitán mi nařídil, abych sdělil Titaniku, že všechny naše čluny jsou připraveny a že plujeme ze všech sil, se zdvojenou hlídkou ve strojovně, a ať jsou připraveni, až tam připlujeme se záchrannými čluny." Poslední zprávu z Titaniku obdržela Carpathia v 1.45. Oznamovala, že voda vniká do strojovny. Od té chvíle se Titanic už nikdy neozval.
- Carpathia doplula na místo katastrofy ve 3.35. Kolem čtvrté hodiny ranní se v blízkosti lodi objevila zelená signální raketa. Byla vystřelena ze záchranného člunu č.2 (velitelem člunu byl 4. důstojník Boxhall) Tento člun byl také první, který dorazil ke Carpathii. Když všichni trosečníci vyšplhali po provazovém žebříku na palubu, zavolal si kapitán Rostron Boxhalla na můstek. Zeptal se ho, co se stalo s Titanikem, i když mu už bylo jasné, co uslyší. "Titanic není, potopil se ve 2.20 ráno," zněla odpověď. Kapitán Carpathie Arthur Henry Rostron
- posledním člunem, ze kterého sebrala Carpathia trosečníky, byla dvanáctka. Na palubě se teď nacházelo 705 zachráněných cestujících z Titaniku.
- kolem 9.10 ráno nabrala Carpathia kurs na New York. V tu dobu vysílal Cottam kapitánovy vzkazy sdělující lodím v okolí, že Carpathia nepotřebuje pomoc a odplouvá. Pak se ozval Olympic a chtěl podrobnosti o zkáze Titaniku a zachráněných - musel ale chvíli počkat. Na Carpathii byl právě sestavován seznam přeživších osob. Brzy byl dokončen a Cottam jej začal vysílat. Radista na Olympiku zaznamenával jména a předával je dál stanici na mysu Race. Odtud šly do kanceláří rejdařství White Star Line v New Yorku a transatlantským kabelem do Anglie. Cottam byl v tu dobu již více než 30 hodin ve službě a byl úplně vyčerpaný. Proto museli požádat o pomoc telegrafistu Titaniku Bridea, který jej vystřídal.
- dne 17. 4. se Carpathia ocitla v husté mlze, kterou proplouvala už po celý zbytek plavby.
- ve 20.30 ve čtvrtek 18. 4. se Carpathia objevila u vjezdu do newyorského zálivu. Začalo se zhoršovat počasí, zvedl se silný vítr a začalo hustě pršet. Carpathia zastavila, aby vzala na palubu lodivoda a pak se dala znovu do pohybu. Po celou dobu stály na nábřeží davy lidí (zhruba 40 000) - většina z nich byli příbuzní či přátelé cestujících Titaniku, ale bylo mezi nimi i spousta senzacechtivých novinářů, kteří se snažili za každou cenu dostat na Carpathii. Podle očekávání měla loď zamířit k přístavu Cunardu, ale namísto toho se vydala k přístavišti White Star. Tam vyložila záchranné čluny Titaniku. Teprve potom Carpathia zakotvila u mola svého rejdařství.
- v pátek 19. 4. byli pozváni kapitán Rostron a telegrafista Cottam k vyšetřování do newyorského hotelu Waldorf-Astoria, kde vypovídali před členy podvýboru Senátu.
- na začátku 1. světové války byla Carpathia pokutována italskou vládou za to, že převážela emigranty bez licence
- Carpathia se nikdy nestala vojenskou lodí, ačkoli podle návrhů měla být přestavěna a měla mít kapacitu až 3000 vojáků
- 17. července 1918 se Carpathia plavila v konvoji do Bostonu. Asi 120 mil od Fastnet Rock u Irska byla dvakrát torpédována - třetí torpédo zasáhlo obsazený záchranný člun a zabilo 5 lidí - ostatní cestující a posádku převzala loď Snowdrop. Carpathia klesla ke dnu až další den kolem jedné hodiny v noci.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 kikča kikča | Web | 7. října 2008 v 13:28 | Reagovat

žůžo blogísek!!!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama