Courbet-článek

27. října 2008 v 21:49 | peter |  Courbet

Courbet

Národnost: Francie
Kategorie: Bitevní loď
Třída: Courbet




Francie zahájila stavbu sého prvního dreadnoughtu teprve v roce 1910. Francouzské tempo stavby lodí bylo tak pomalé, že až do podzimu toho roku zabíralo všechny vhodné skluzy šest předdreadnoughtů třídy Danton. Francouzští konstruktéři se sice v letech 1906 až 1910 sesznámili s poznatky dreadnoughtové éry, teprve příchod ministra námořnictva Delcassého a vrchního velitele námořnictva admirála de Lapéyreeere vedl k vývoji moderních bitevních lodí.
Courbety předběhly soudobé myšlení, když opustily i poslední náznak klounu, který přežíval u evropských i ameriských bitevních lodí, přestože doba taranování byla dávno ta tam. Stupňovitě uspořádané věže ve střední čáře dovolily udržet délku lodi na minimu, což bylo důležité vzhledem k omezeným rozměrům francouzských suchých doků. Ústřední stanoviště řízení palby předbíhalo jak britskou, tak americkou praxi.
Proti těmto modernímznakům však stály některé zpátečnické prvky konstrukce. Courbety ustrnuly u 305mm ráže hlavních děl, zatímco Britové a Američané vstupovaly do éry ,,superdreadnoughtů"
s 343mm nebo dokonce 356mm děly. Nevhodně umístěné boční věže představovaly plýtvání palebnou silou stejně jako nešikovné rozložení jinak velmi silné výzbroje střední ráže. Pancéřová ochrana byla přiměřená a jejím základem byl pás od přídě až bez několika stop k samé zádi. Horní pás pak chránil děla střední ráže. Velká váha pancíře na koncích lodi vedla k nepříjemnému kolísání lodi při jakémkoliv stavu moře.
V letech 1914 a 1915 byl Courbet vlajkovou lodí francouzského středomořského loďstva a dne 16. srpna 1914 potopil při výpadu na Jadran rakousko-uherský křižník Zenta. V letech 1921 až 1924 byl Courbet modernizován, přitom se změnil tvar předního komínu a přední stěžeň byl nahrazen trojnožkovým. Další přestavba v letech 1928 a 1929 přinesla splynutí obou předních komínů v jeden, výměnu kotlů a odstranění torpédometů. Přibyly čtyři 75mm protiletadlové kanony. V době německého vpádu do Francie Courbet jako školní loď unikl ze Cherbourgu do Británie, kde sloužil jako protiletadlová loď. Dne 10. června 1944 byl potopen jako vlnolam umělého přístavu Mullberry u pobřeží Normandie a po válce šel do šrotu.
Také Jean Bart byl postaven v Brestu, byl však dokončen o pět měsíců dříve než Courbet, dne
5. června 1913. Jean Bart byl 21. prosince 1914 torpédován rakouskou ponorkou UB-14, přežil však, byť za cenu svých skladišť vína. V roce 1936 byl vyřazen a sloužil pod jménem Océan jako cvičná loď. Byl potopen v Toulonu 27. listopadu 1942 a posléze jej Němci používali jako cíl. V roce 1944 byl vyzdvižen a v roce 1945 šel do šrotu.
Paris postavila loděnice Forges et Chantiers de la Méditerranée v La Seyne a loď byla dokončena v srpnu 1914. Byla modernizována stejně jako Courbet v letech 1923-24, zůstaly jí však vpředu dva komíny místo jednoho. V roce 1939 sloužila jako cviční loď, v červnu 1940 však unikla do Británie a byla využita k ubytování polských námořníků. V roce 1945 byla vrácena Francii a v roce 1946 šla do šrotu.
France byla postavena v St. Nazaire a dokončena rovněž v srpnu 1914. Byla vlajkovou lodí ve Středomoří v roce 1916 se ákladnami na ostrovech Korfu a Mudros. Byla ztracena 26. srpna 1922, kdy v bouři narazila na nezakreslené skalisko v zátoce Quiberon. Její záchrana se ukázala nemožná a vrak byl po sejmutí některých dílů ponechán svému osudu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Ella Ella | Web | 28. října 2008 v 9:56 | Reagovat

uau, mas to tu pekne a tie clanky o lodiach, fakt zaujimave, aj ked pravdupovediac niektorym udajom nerozumiem :D nic zvlastne, ved som baba, ale ja mam rada stare veci a preto sa mi pacia hlavne tie fotky a odporucim ta kamaratovi, ktory ma v tomto tiez zalubu :) ale ako vidim, o navstevnikov nemas nudzu, tak nech sa ti aj nadalej tak dari, ba este lepsie :) urcite sa sem znovu pridem pozriet :)

2 Abina =D Abina =D | Web | 28. října 2008 v 19:20 | Reagovat

pekné

3 Evik Evik | Web | 28. října 2008 v 19:22 | Reagovat

Tak se teda dívám !!!

A je to docela zajímavý !!!

4 Dominika Dominika | Web | 28. října 2008 v 19:29 | Reagovat

Pekný blog aj ked ma lode nezaujímajú mrkla som na tvoj blog nechcem ta sklamat.

5 Dominika Dominika | Web | 28. října 2008 v 19:30 | Reagovat

Ked som si tak pozrela tvoj profil máš narodky vtedy ked ja.Ale narodil si sa skor.

6 kakad kakad | Web | 28. října 2008 v 19:41 | Reagovat

já se o lodě moc nezájmám ale ty asi jj a máš to tu hezký

7 kakad kakad | Web | 28. října 2008 v 19:44 | Reagovat

mám blbě odkaz (předtím)

8 Teréňák Teréňák | 29. října 2008 v 21:06 | Reagovat

Ty jooo to je fakt pěkné. máš to tu opravdu moc hezké a tím myslím opravdu

9 Werča Werča | Web | 29. října 2008 v 21:09 | Reagovat

Pěkný :D fakt :)

10 Pink_Pig Pink_Pig | Web | 30. října 2008 v 9:20 | Reagovat

To je zajímavý :)

11 Kate.Tonks vlk Kate.Tonks vlk | E-mail | Web | 31. října 2008 v 18:32 | Reagovat

Máš pěknej blog...je zajímavej.Třeba se mi to někdy bude hodit na referát do školy ;-).Zatím čao.

12 jajinka jajinka | Web | 1. listopadu 2008 v 19:04 | Reagovat

hezýýýýýýýýýýýýýýýýýý

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama