Danton-článek

25. října 2008 v 12:56 | peter |  Danton

Danton

Národnost: Francie
Kategorie: Bitevní loď
Třída: Danton


Vroce 1906 Francouzi vyhlásili plán na zvýšení počtu stavěných lodí jako odpověď na probíhající program masové výstavby loďstva v Německu. Pro následujících 14 let navrhoval rozšíření loďtva z 20 předdreadnoughtů (zpoloviny tak starých, že nebyly bojeschopné) na celkem 38 bitevních lodí.
První třídou bitevních lodí staěnou v rámci tohoto grandiozního (a nikdy nenaplněného) plánu byla třída Danton a stavba lodi tohoto jména byla zahájena v únoru 1906. Podobně jako u britské třídy Lord Nelson, jejíž stavba započala o devět měsíců dříve, představovaly i Dantony mezistupeň mezi vlastními Dreadnoughty a po celém světě běžně rozšířenými předdreadnoughty. Namísto obvyklé výzbroje čtyř děl hlavní ráže 305 mm, baterie 152mm děl a řady lehčích zbraní měly Dantony mnohem silnější baterii střední ráže z 240mm děl, vesměs ve věžích. Dantony, širší a delší než lodě třídy Lord Nelson, nesly na každém boku tři věže, celkem dvanáct 240mm hlavní. Britové ukončili stavbu třídy Lord Nelson po dokončení pouhých dvou jednotek. Po takovém úspěchu, jakým byl Dreadnought, bylo jasné, že všechny příští bitevní lodě budou ustrojeny podobně. Hodnota děl střední ráže, ať už 234 mm v případě nelsonů, 240 mm u dantů, či dokonce 254 mm v případě japonské Aki, byla zpochybněna. Řízení palby bylo dost komplikované: bylo obtižné rozlišit výbuchy granátů hlavní a střední ráže. Děla střední ráže nedokázala probít hlavní pancíř žádné soudobné bievní lodě, chyběla jim však rychlost střelby 152mm děl, která činila lehčí zbraně průkazně účinnějšími proti křižíkům a torpédovým člunům. Nehledě na tyto úvahy stavba Dantonů pokračovala. V roce 1907 byla zahájena stavba tří lodí, a ještě v roce 1908, ani se nechce věřit, dalších dvou. V této době se už Británie, Německo a USA naplno věnovaly programům staby dreadnoughtů. Byla navrhována různá shémata modernizace těchto anachronických bitevních lodí: jedním znich bylo nahradit baterii střední ráže dalšími dvěma či čtyřmi 305mm děly. Jiným podobně praktickým návrhem bylo vyzbrojit je výhradně 240mm děly.
Dantony byly první třídou francouzských bitevních lodí s turbínovým pohonem, který přinesl třicetiprocentní nárust výkonu proti předcházející třídě Verité. Spaliny z 26 kotlů ústily do charakteristických pěti komínů. Pancéřová ochrana odpovídala obvyklému francouzskému standartu, s 25cm pásem chránícím důležitá centra a množstvím vnitřních přepážek. Po zásahu dvěma torpédy německé ponorky U-64 19. března 1917 jižně od Sardinie se Danton udržel na hladině asi 40 minut, což umožnilo záchranu většině osádky. Nejedna bitevní loď té doby se po podobném poškození potopila jako kámen. Voltaire přežil v roce 1918 zásah dvěma lehkými torpédy rakouské UB- 48.
Za první světové války všechny lodě této třídy sloužily ve Středomoří. Mirabeau a Vergniaud působily v roce 1919 v Černém moři proti bolševikům a první z nich uvázl za bouře na mělčině u krymského pobřeží. Po odlehčení, včetně sejmutí věže,,A", se jej podařilo uvolnit, nikdy se však už nevrátil do služby a v roce 1921 byl vyřazen. Condorcet byl v roce 1931 přeměněn na plovoucí kasárna a v roce 1944 jej v Toulonu krátce používali Němci (posléze jej potopili).
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama