Bayern-článek

31. prosince 2008 v 22:12 | peter |  SMS Bayern

SMS Bayern



Národnost: Německo
Kategorie: Bitevní loď
Třída: Bayern


Vznešený profil lodí třídy Bayern nese povrchní podobnost s britskou třídou Queen Elizabeth. Hlavní rozdíl tvoří mohutný hlavní stěžeň britských lodí a nestejný rozměr komínů u německých. Mezera mezi zadním komínem a hlavním stěžněm byla charakteristická pro rozlišení lodí těchto tříd. Protože britské lodě byly konstruovány jako ,,rychlé bitevní lodě'', měly delší trup pro výkonnější stroje, totiž 75 000 k k dosažení 25 uzlů proti 48 000 k a 22 uzlům. Německé lodě byly kratší, širší a vzadu měly mnohem plnější půdorys. Velkorysejší rzdělení trupu Bayernu do oddílů bylo ovšem umožněno jeho větší stabilitou a vztlakem, což na druhé straně dovolilo věnovat více váhy pancéřové ochraně.
Stavba čtyř lodí třídy Bayern byla zahájena v letech 1913 až 1915, první z nich těsně před spuštěním Queen Elizabeth a vodu, takže podobnost nebyla náhodná. Hlavní novinkou obou těchto tříd bylo zavedení 381 mm děl. Je sporné, zda Britové přešli na ráži 381 mm proto, že Američané a Japonci v té době už používali 356 mm, a kvůli zvěstem, že Němci chystají totéž. Ti však původně uvažovali o zachování osvědčených 305mm děl, ale zvýšení váhy boční salvy instalací dvanácti hlavních. Šest dvoudělových věží by však bylo ve vývoji krokem zpět, zatímco trojdělové věže, oblíbené v Rakousku-Uhersku, Itálii a Rusku (Francouzi již dospěli ke čtyřdělovým), je nijak nepřitahovaly, hlavně proto, že otvory pro jejich barbety o velkém průměru zeslabovaly trup a praktické problémy při zásobováním střelivem ve skutečnosti snižovaly rychlost střelby. Použití dvojího paliva (uhlí/nafta) zůstalo zachováno, protože na rozdíl od Britů neměli Němci dodávky nafty jisté. Praxe také ukázala hodnotu dobře napěchovaného uhlí v komorách jako ochrany před granáty.
Výzbroj střední ráže vzrostla na šestnáct 150mm děl, všechna v kasematech a v dostatečné výšce nad čárou ponoru. Kasematy hladce zapadly do obrysu nástavby, děla však měla omezený náměr i odměr a značné rozestupy mezi nimi ztěžovaly řízení palby. Protože je oddělovaly jenom přepážky, bylo každé dělo do jisté míry ohroženo výbuchem v sousedství, a problémy se zásobováním střelivem (150mm granát váží kolem 45,5 kg) můžeme jen odhadovat.
Před čluny byla umístěna čtyři 88mm děla s velkým náměrem pro použití proti letadlům. První větší takto vybavenou jednotkou byl bitevní křižník Derfflinger, později se stalo běžnou
praxí.
Bayern byla v době bitvy u Skagerraku hotova, nevyplula však se Scheerem kvůli ,,dokončovacím pracím". Další akci, již se mohla zúčastnit, propásla jen těsně v srpnu 1916, při dalším nájezdu Širomořského loďstva na Sunderland.
Třetí a čtvrtá loď této třídy byly spuštěny na vodu, nebyly však již dokončeny. Baden přežila hromadné samopotopení ve Scapa Flow a byla zničena v roce 1921 jako dělostřelecký cvičný cíl.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Lucik Lucik | Web | 1. ledna 2009 v 12:29 | Reagovat

Jooo to newa..reklamy mi nevaděj....každej blog je zajímavej aji ten tvůj o lodích....:o)..A když budeš chtít zase se stav u mě na blogu..tak teda čau

2 Miss Kakushka Miss Kakushka | Web | 1. ledna 2009 v 13:29 | Reagovat

jj máš fakt zajímavý blog!!:)

3 Lucka Lucka | Web | 1. ledna 2009 v 16:24 | Reagovat

máš hezkej blog nechceš se spřátelit?

4 ŠaRłun[Q]a ŠaRłun[Q]a | Web | 1. ledna 2009 v 20:03 | Reagovat

hustěě promakany blog ;)

a mahec pisnicka..

5 peter (autor) peter (autor) | E-mail | 1. ledna 2009 v 20:15 | Reagovat

dik :)

6 Dándý Dándý | Web | 2. ledna 2009 v 13:26 | Reagovat

JAK SI ŘIKAL ŽE TOHLE TEMA NIKOHO NEZAJÍMÝÁ??? nN NÁHODU HODNĚ ZAJÍMAVÝ A MÁŠ MRTĚ BLOG TAK NÚDEM SBéško ??3

7 laura laura | Web | 3. ledna 2009 v 22:21 | Reagovat

Achoj...mno..mocky hezu blogísek!!!!i ty lodě:-)!!!!!!

8 k&te k&te | Web | 4. ledna 2009 v 13:50 | Reagovat

Ahoj sice mě lodě moc nezajímají...ae ty to tu máš mocky pěkný...jen tak dááál!!!!:-)

9 Luban Luban | E-mail | Web | 16. listopadu 2011 v 10:19 | Reagovat

Souhlasím, fajn článek a říkám si: Kdybys nebyl hlupákem, nestal by ses medvědem.:D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama