Von der Tann-článek

10. prosince 2008 v 20:31 | peter |  SMS Von der Tann

SMS Von der Tann


Národnost: Německo
Kategorie: Bitevní loď
Třída: Von der Tann



První německý bitevní křižník Von der Tann byl objednán v rámci programu z let 1907-08 jako odpověď na britskou třídu Invincible. Postavila jej hamburská firma Blohm a Voss, nesl 280mm děla místo britských 305mm a byl podstatně lépe chráněn proti svým budoucím soupeřům. Von der Tann byl také první německou bitevní lodí vybavenou turbínami a při zkouškách dosáhl nejvyšší rychlosti 26,8 uzlu. Jako palivo se sice používalo uhlí, kotle však byly konstruovány pro postřik uhlí mazutem a při takto zvýšeném výkonu 79 000 k mohl dosáhnout až 28 uzlů.
Obě střední věže byly uspořádány do šachovnice a měly mnohem širší palebný sektor než u prvních britských bitevních křižníků.
Jejich uložení umožňovalo náměr 20° a maximální dostřel 20 800 m. Výzbroj střední ráže byla s deseti 150mm děly silnější než slabá 102mm baterie třídy Invincible a kasematy byly chráněny 5cm pancířem. Hlavní pancéřový pás měl tloušťku 25 cm a zužoval se na třináct až deset cm na přídi a deset až osm cm na zádi. Ochranu doplňovala 5cm pancéřová paluba se skloněnými okraji a 2,5cm protitorpédové přepážky. Von der Tann byl jedinou německou bitevní lodí s důstojnickýmikajutami na přídi.
Von der Tann byl za první světové války součástí Hipperovy eskardy bitevních křižníků. Účastnil se známého nájezdu na Scarborough 16. prosince 1914. Na štědrý den se stal první bitevní lodí poškozenou (byť při srážce) v důsledku útoku palubního letounu, když se britské hydroplány řítily těsně nad hladinou Schillig Roads.
Akce u Dogger Bank se nezúčastnil, sehrál však klíčovou roli u Skagerraku.
Potopil HMS Indefatigable v úvodních minutách střetnutí křižníků a setrval na svém stanovišti i poté, co zásahy těžkých granátů a řada poruch vyřadily z činnosti všechna děla hlavní ráže. Von der Tann se připojil k lodi Derfflinger v závěru Scheerovy sestavy, až když Širomořské loďstvo unikalo zpět do Německa.
Po kapitulaci byl potopen vlastní osádkou ve Scapa Flow v červnu 1919. Vrak byl vyzdvižen v roce 1930 a sešrotován v Rosythu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 KarolinQua KarolinQua | Web | 12. prosince 2008 v 11:43 | Reagovat

Super blog!!! Já úplně miluju lodě, natož táta!!! Toho sem někdy musím zavést, bude úplně jako v ráji :)

2 peter (autor) peter (autor) | E-mail | 12. prosince 2008 v 11:58 | Reagovat

Jo díky. :)

3 Helinille Helinille | Web | 12. prosince 2008 v 12:41 | Reagovat

pěknej blog! ne že bych lodě nějak zbožnovala...=) ale zase to nemáš o "ničem" a o "všem".... takže super! pokud budu někdy potřebovat vědět něco o lodích zajdu sem...:)

4 [•KaČenQa•] [•KaČenQa•] | Web | 12. prosince 2008 v 16:33 | Reagovat

good :)

5 Lucka Lucka | E-mail | Web | 13. prosince 2008 v 14:53 | Reagovat

Ahoj na mém blogu bude nová soutěž tak jestli chceš tak se do té soutěže můžeš přihlásit..........

6 Lucka Lucka | E-mail | Web | 13. prosince 2008 v 14:53 | Reagovat

nevíš kde se dá stáhnou písnička z titaniku???=))

7 Lucka Lucka | E-mail | Web | 13. prosince 2008 v 19:07 | Reagovat

mooc díky, a promin' já jsem si toho nevšimla

8 pavel pavel | Web | 1. ledna 2009 v 20:57 | Reagovat

čau už sem tu je to tu super a válečný lodě mě docela zajímaj, hlavně pošlu odkaz strejdoj protože tem je do těhlech lodí úplnej blázen.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama