Regina Elena-člnek a techn. údaje

22. ledna 2009 v 17:30 | peter |  Regina Elena

Regina Elena



Národnost: Itálie
Kategorie: Bitevní loď
Třída: Regina Elena




Hlavní konstruktér italského námořnictva Vittorio Cuniberti byl jedním z konstruktérů, jejichž dílo přimělo Brity postavit Dreadnoght. Cunibertiho vlastní plány 17 000tunové bitevní lodi s dvanácti 305mm děly se v jeho zemi nerealizovaly, zato byl přijat jiný z jeho projektů, který poskytl italskému loďstvu jedinečnou třídu rychlých bitevních lodí, přebíhajícím koncepci bitevního křižníku, prosazenou později u Královského námořnictva. Lodě třídy Regina Elena, jejichž stavba byla zahájena v roce 1901, byly poněkud delší než předešlá třída Margherita, ale o půldruhého metru užší. S použitím stejných strojů dosahovaly rychlosti 22 uzlů, byly však chráněny pancéřovým pásem o tloušťce 25 cm.
S 22 uzly byly tyto lodě rychlejší než všechny existující či jen stavěné bitevní lodě té doby a pravděpodobně by dokázaly donutit k boji většinu pancéřových křižníků. Rychlost a pancéřování si však vyžádaly svou cenu: hlavní výzbroj tvořilo ve skutečnosti dvanáct 203mm děl ve dvoudělových věžích, na každém boku tři. Přední a zadní věž obsahovaly po jediném 305mm dělu. Ta sice mohla být užitečná proti unikajícímu nepřátelskému křižníku nebo třeba k odrazení pronásledovatele, dvě děla však nestačila pro přesnou střelbu salvou.
Italská stavba lodí probíhala i nadále v poklidném tempu, dokončení první lodi si vyžádalo šest a půl roku. Druhá dvojice byla dokončena za pět let. To, že stojí na půli cesty mezi rychlými bitevními loděmi a křižníky, ukázaly ještě výrazněji následující italské konstrukce. Po těchto lodích přišly čtyři 10 000tunové 22uzlové lodě, označené v italském loďstvu jako ,,bitevní lodě 2. třídy", považované však všeobecně za pancéřové křižníky. Třídy Psa a San Giorgio nesly shodné čtyři shodné čtyři 254mm děla a osm 190mm děl. Těžko soudit, nakolik reprezentovaly námořní strategii a do jaké míry politickou účelnost. Tyto válečné lodě byly přiměřenou protiváhou soudobých rakousko-uherských ,,bitevních lodí" s hlavní výzbrojí 240mm děl; především však byly mnohem levnější než předdreadnoughty v plné velikosti a financování ,,bitevních lodí druhé třídy" bylo politicky snazší než bitevních lodí jako takových.
Lodě třídy Regina Elena se účastnily války proti Turecku v letech 1911-12 a přežily první světovou válku. Po roce 1918 byly již zastaralé a koncem dvacátých let do šrotu.



TTD třídy Regina Elena:


Výtlak, standartní ................13 774 t

Celková délka ......................144,6 m

šířka .....................................22,4 m

Konstrukční ponor ................7,91 m

Osádka ................................742





Lodě ve třídě: Napoli, Roma, Regina Elena,
Vittorio Emanuele





Výzbroj:

2x305mm děla

12x203mm děla

16x76mm děla

4x450mm torpédomety





Pohon:

Trojčinné parní stroje 19 299 k

2 hřídele

21 uzlů





Pancéřování:

Pás na bocích .............................24 cm

Paluba ........................................14 cm

Dělové věže ...............................až 33 cm

Velitelská věž .............................27 cm
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama