Červen 2009

Dunkerque

12. června 2009 v 14:34 | peter |  Dunkerque

Dunkerque



Země: Francie
Kategorie: Bitevní loď
Třída: Dunkerque (1937-1942)


Francie měla podle Washingtonských dohod z let 1921-22 možnost postavit bitevní lodě o celkové tonáži 70 000 t (tj. dvě jednotky s výtlakem po 35 000 t), toto právo však využila až v letech 1932-34. Přestože lodě dosahovaly pouze 26 500 t každá, jejich rychlost 30 uzlů a osm 330mm děl úplně delkasovaly německé kapesní bitevní lodě, jejichž stavba byla zahájena v letech 1929 až 1932. Tak se stalo, že Francie, která stavěla hluboko pod limitem, přiměla obě diktatury ke stavbě dvou lodí třídy Scharnhorst (zahájení v roce 1935) a prvních dvou třídy Vittorio Veneto (stavba zahájena v roce 1934, s výrazně nadlimitní velikostí).
Ráže 330 mm byla pro Francouze nová, nezvyklé seskupení děl do dvou čtyřdělových věží stupňovitě za sebou však nebylo zcela původní. Čtyřdělové věže měla mít už třída Normandie, zrušená po první světové válce. Toto soustředění vycházelo ze zásady ,,všechno nebo nic'',kdy většina pancíře měla být určena na kyití co nejmenší plochy, chránící nejdůležitější centra lodi.
Obě britské lodě třídy Nelson (stavba zahájena v roce 1922) soustředily děla hlavní ráže na co nejmenší délce trupu a inspirovali Francouze k následování. Dvě čtyřdělové věže byly také asi o 1700 tun lehčí než čtyři dvoudělové. Pancéřová ochrana však zůstávala i tak poměrně lehká a byla určena především k ochraně před 280mm děly německých kapesních bitevních lodí.
Francouzské bitevní lodě a křižníky byly až do první světové války vyhlášené svým zvláštním vzhledem. To se ve třicátých letech náhle změnilo a jejich válečné lodě se začaly vyznačovat ušlechtilými a půvabnými tvary, které se pro ně staly charakteristickými. Princip ,,všechno, nebo nic'' však ponechával oby konce lodí ,,měkké'' a zaplavení, obzvlášť přídě, představovalo reálnou hrozbu. Strasbourg se vzhledem poněkud lišil od Dunkerque, měl dálkoměr na věži nad můstkem mnohem výše a velitelská věž splývala s nástavbami, takže se vyskytly obavy z příliš vysoko umístěného těžiště.
Po vypuknutí války se loď Strasbourg účastnila honu na unikajícího korzára Graf Spee: byla jednou z mála spojeneckých lodí, která by mohla donutit ,,kapesní bitevní loď'' k boji. Obě lodě byly vyslány na Atlantik při první akci dvojice Scharnhorst a Gneisenau proti konvojům, v květnu 1940 však byly přemístěny do Středomoří. Obě lodě byly v přístavu Mers-el-Kebír (Oran) v červenci 1940, když na něj zaútočili Britové po odmítnutí výzvy ke kapitulaci. Strasbourg unikla, ale Dunkerque byla těžce poškozena. Obě se znovu setkaly v Toulonu v listopadu 1942, kdy Francouzi potopili své loďstvo, aby se jej nezmocnili Němci. Přestože byly později vyzvednuty, ani jedna již nevyplula na moře a v padesátých letech šly do šrotu.


Dunkerque-foto a techn. údaje

11. června 2009 v 11:22 | peter |  Dunkerque

Základní údajec
Typ:bitevní loď
Třídatřída Dunkerque
Zahájení stavby:1932
Spuštěna na vodu:2. října 1935
Uvedena do služby:1. května 1937
Osud:potopen 27. listopadu 1942
Takticko-te Technicta
Výtlak:26 500 tn (standardní)
35 500 tn (plný)
Délka:214,5 m
Šířka:31,16 m
Ponor:8,69 m
Pohon:
4 Parsonsovy turbíny
4 hřídele
112 500 k
Rychlost:29,5 uzlu
Sesterská loď:Strasbourg
Osádka:1431
Pancíř
boky: 24 cm
přepážky: 23 cm
Hlavní paluba: 13 cm
Dolní paluba: 5 cm
Protitorp. přepážky: 4 cm
Dělové věže: 33 cm
Barbety: 34,5 cm
Velitelská věž: 27 cm
Výzbroj:8× 330 mm
16× 130 mm
8× 37 mm
32× 12,7 mm
Letadla2