Srpen 2009

Bleskovka

11. srpna 2009 v 11:39 | peter
1. Jakým způsobem jste narazili na tenhle blog?

2. Kolikrát za den sem chodíte?

3. Co se vám na stránkách nejvíce líbí?

4. Co by jste na stránkách vylepšili?

5. Která loď vás nejvíce zaujala?

Odpovídat můžete přes komentáře.

Richelieu

7. srpna 2009 v 23:13 | peter |  Richelieu

Richelieu


Země: Francie
Kategorie: Bitevní loď
Třída: Richelieu (1943-1964)




Poměrně skromná výzbroj a výtlak obou lodí třídy Dunkerque mohly posloužit příkladem, neudělaly však zvláštní dojem ani na Itálii, ani na Německo. Francie se proto zaměřila na mohutnější verzi, vyzbrojenou 381 mm děly. Tyto lodě byly velmi podobné předchozí třídě, největší zjevnou byl seříznutý tvar komínu. Spojením pláště klomínu se zadní nástavbou se ušetřila hmotnost a odvod spalin ústil dozadu směrem od optických systémů. Stejně jako u třídy Dunkerque umístili konstruktéři velké dělové věže dále od sebe, aby snížili pravděpodobnost jejich vyřazení jediným zásahem. Na přídi i zádi byly jinak ,,měkké'' konce lodi doplněny pancéřovou palubou.
Obě dokončené válečné jednotky měly zajímavé válečné osudy, když obě zahájily boje proti Spojencům a Richelieu se k nim nakonec připojil. Richelieu kotvil v červenci 1940 v senegalském Dakaru, když se Britové rozhodli pro podobný postup jako u Mers-el-Kebír.
Útok skončil neúspěchem (Richelieu zasáhl HMS Barham 381 mm granátem), ale letoun z letadlové lodě Hermes zasáhl záď bitevní lodě torpédem. Rozsah škody přesahoval možnost opravy v Dakaru a loď zůstala mimo službu až do opravy (jako jednotka Svobodných Francouzů) ve Spojených státech. Po nahrazení poškozených děl jinými z lodi Jean Bart opustila loděnici amerického námořnictva v New Yorku s novým radarem, ale už bez svých letadel. Po účasti v operacích u norských břehů počátkem roku 1944 se připojila k britskému tichomořskému loďstvu jako rychlý doprovod letadlových lodí.
Dne 19. června 1940 Jean Bart unikl z doku v St. Nazaire jen o několik minut dříve, než nad přístav dorazila německá letadla. Dne 22. června loď dorazila do Casablanky, kde zůstala po celý zbytek války. V době vylodění Spojenců v severní Africe byla zprovozněna děla v přední věži (v zadní věži nebyla před útěkem z Francie děla ještě osazena). Jean Bart zahájil palbu na americké výsadkové síly a byl odměněn osmi zásahy 406mm granátů z USS Massachusetts a leteckými pumami. V roce 1945 se loď vrátila do Brestu a přes zřejmou zastaralost bitevních lodí byla dokončena a mohla se ještě zůčastnit anglo-francouzského útoku na Egypt v roce 1956. V roce 1961 byla vyřazena a v roce 1970 dána do šrotu.
Třetí jednotka (Clemenceau) nebyla v době obsazení Francie v roce 1940 ještě připravena ke spuštění na vodu. Němci ukořistili rozestavěný trup v doku Salou v Brestu a odvlekli jej na kotviště, kde jej v roce 1944 potopilo americké letectvo. Práce na čtvrté ,,polosestře'' (Gascogne) nebyly nikdy zahájeny.

Richelieu-foto a techn. údaje

7. srpna 2009 v 23:13 | peter |  Richelieu



Základní údajeRichelieu
Typ:bitevní loď
Třídatřída Richelieu
Zahájení stavby:1935
Spuštěna na vodu:17. ledna 1939
Uvedena do služby:říjen 1943
Osud:vyřazen 1961
Takticko-technická data
Výtlak:35 000 tn (standardní)
47 548 tn (plný)
Délka:247,87 m
Šířka:33 m
Konstrukční ponor:9,63 m
Pohon:
4 Parsonsovy turbíny, 155 000 k
Rychlost:32 uzlů
hřídele:4
Osádka:1670
Pancíř:
Pás na bocích: 35 cm
Hlavní paluba: 17 cm
Dolní paluba: 4 cm
Dělové věže: 43 cm
Věže středních děl: 13 cm
Velitelská věž: 34 cm
Výzbroj:
(1940):
8× 381 mm
9× 152 mm
12× 100 mm
8× 37 mm
16× 13,2 mm
(říjen 1943):
8× 381 mm
9× 152 mm
12× 100 mm
56× 40 mm
48× 20 mm