KMS Deutschland

11. září 2009 v 16:09 | peter |  KMS Deutschland

KMS Deutschland

Země: Německo
Kategorie: Kapesní bitevní loď
Třída: KMS Deutschland


Versailleská smlouva dovolovala Německu nahradit zastaralé bitevní lodě teprve dvacet let po jejich spuštění na vodu, takže první příležitost nastala v roce 1924. Měly je vystřídat ,,pancéřové lodě" nepřekračující 10 000 t výtlaku, protože však Německo nebylo signatářem Washingtonské dohody, neplatilo pro ně žádné omezení záže děl. Admirál Zenker, který v roce 1924 převzal úřad nejvyššího námořního šéfa, byl pevně rozhodnut, že nenechá degradovat loďstvo na pobřežní stráž: Právě tak ho ani nenapadlo nahrazovat bitevní lodě, byť zastaralé, křižníky. Nařídil proto vypracovat studii různých kombinací hlavní výzbroje, pancéřové ochrany a rychlosti. Výsledkem byly nakonec čtyři následující možnosti.
Čtyři 381mm nebo šest 305mm děl bylo možno spojit s 25cm pancéřovým pásem při skromné rychlosti 18 uzlů. Snížení tloušťky pancíře na 20cm by umožnilo 21 uzlů. Při instalaci šesti menších 280mm děl a ostrouhání pancíře na 10 cm byla možná rychlost 26 uzlů. To nejlepší, v co mohl Zenker doufat, byla loď, která by dokázala uniknout silnější bitevní lodi a současně nesla silnější výzbroj než rychlejší křižník. Proto byla zvolena poslední z uvedených možností jako základ pro budoucí proslavené ,,kapesní bitevní lodě".
Kritická byla úspora váhy. V rozsáhlé míře použité svařování (poprvé použitá technologie) podstatně snížilo váhu trupu. Umístění hlavní výzbroje do trojdělových věží ušetřilo ještě podstatně více, věže, barbety i trup však byly pancéřovány jen netolik, aby odolávaly palbě křižníků. Přesto bylo 20 % výtlaku určených na pancéřování velmi málo, zatímco 19 % pro výzbroj velmi mnoho. Uprostřed výrazně rozšířený trup prozrazoval křehkost, přitom konečný výtlak podstatně překročil povolený limit.
Byly postaveny tři lodě, každá s odlišným rozložením pancéřové ochrany. Všem byl společný slabý zevní pás, umístěný na vypouklé části trupu, takže jeho účinnost podporoval prázdný prostor. Vnitřní stěnu dutiny tvořila podelná protitorpédová přepážka. Pás i přepážka byly pro zvýšení odolnosti vůči probití ještě skloněny. Poslední jednotka série Graf Spee měl větší výtlak, který umožnil zesílení pancéřového pásu i přepážky spolu s rozšířenou plochou
pancéřové paluby.
Baterii střední ráže tvořilo osm 150mm děl, pro úsporu váhy na otevřených lafetách. Místo původních 88mm byla později instalována 105mm děla. Neobvyklým prvkem byly dva čtyřhlavňové torpédomety na nízké zadní palubě.
Poprvé byly k pohonu použity výhradně diesely, tehdejší technologie však neumožnila jiné řešení než pohánět každou z obou hřídelí čtyřmi devítiválcovými jednotkami. Ekonomičnost provozu a snadnost údržby zajišťovala možnost jednoduchého odpojení a odstavení nepotřebného motoru. Diesely však přinesly zklamání, neboť zabíraly mnoho prostoru, byly hlučné a náchylné k vibracím, které dokázaly rušit zaměřování děl.
Tyto tři ,,Panzerschiffe" byly sice důmyslným řešením specifické soustavy omezení, nijak však neovlivnily světový vývoj, jelikož žádné jiné loďstvo nebylo vázáno podobnou kombinací limitů a požadavků. Vyvolaly však ,,odpovědi", jmenovitě francouzské lodi třídy Dunkerque.

Španělská občanská válka

Během španělské občanské války byl Deutschland odeslán ke španělskému pobřeží, kde měl podporovat Frankovy nacionalisty. Loď absolvovala celkem sedm misí v letech 1936-1939. Při jedné z těchto operací, byl Deutchland 29. května 1937 napaden dvěma republikánskými bombardéry, které ho poškodily, přičemž 31 námořníků zahynulo a dalších 101 bylo zraněno. Sesterská loď Deutchlandu, Admiral Scheer na oplátku ostřeloval španělský přístav Alméria a přitom zničila 35 domů a zabila 19 civilistů. Těla německých námořníků byla nejprve pohřbena v Gibraltaru, ale později byla převezena do Německa a pohřbena při velkém vojenském pohřbu.

Přejmenování

Po vypuknutí 2. světové války došlo v listopadu 1939 k přejmenování Deutschlandu na Lützow, jelikož Adolf Hitler se bál, že by případná ztráta lodi pojmenované Německo, měla negativní propagandistický efekt.

Invaze do Norska


V únoru 1940 byly lodě této třídy překlasifikovány na těžké křižníky a v dubnu 1940 se podílely na invazi do Norska. Lützow byl součástí svazu, který měl obsadil norské hlavní město Oslo a účastnil se Bitvy v úžině Drobak. Německý svaz vplouval do Oslofjordu pod vedením těžkého křižníku Blücher. Ten ale potopila palba děl a stařičká torpéda vyrobená v roce 1900 a vypuštěná z norské pobřežní pevnosti Oscarsborg. Lützow se poté stáhl, ale i tak byl třikrát zasažen 150mm kanóny z pevnosti Kopaas, které vyřadily zadní hlavní dělovou věž. Ze zbývající přední věže pak Lützow pevnost zdálky ostřeloval, ale její posádka neutrpěla ztráty a bránila vjezdu německých lodí, dokud král a norská vláda nebyly evakuováni.

Roky oprav

Lützow se poté vrátil do Německa kvůli opravám a přípravě na korzárskou plavbu do Atlantiku. V průlivu Skagerrak ho ale torpédovala britská ponorka HMS Spearfish. Zásah torpéda téměř odlomil celou záď lodi a opravy trvaly až do jara 1941. Brzy nato, v červnu téhož roku, byl Lützow opět torpédován, tentokrát torpédovým bombardérem Bristol Beaufort z britské 42. perutě. Další opravy v Kielu trvaly až do ledna 1942. V prosinci 1942 se Lützow společně s těžkým křižníkem Admiral Hipper zúčastnil bitvy v Barentsově moři.

Druhá polovina války

V dalších letech se Lützow účastnil jen menších operací. Asi největší akce této doby začala v září 1944 v Baltském moři a trvala po několik měsíců. Lützow v této době palbou svých děl podporoval ustupující Wehrmacht. Loď byla v lednu 1945 těžce poškozena britskými bombardéry v přístavu Swinemünde. Tehdy ji zasáhly tři šestitunové pumy Tallboy a částečně dosedla na dno přístavu. Lützow byl opraven a dále pokračoval v dělostřelecké podpoře armády, než byl 4. května 1945 potopen vlastní osádkou. Po válce byl vyzvednut Sověty, kteří ho použili jako cvičný cíl a definitivně potopili v roce 1949.


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama