Leden 2010

Vittorio Veneto

26. ledna 2010 v 18:00 | peter |  Vittorio Veneto

Vittorio Veneto


Země: Itálie
Kategorie: Bitevní loď
Třída: Vittorio Veneto




Podle ustanovení Washingtonské dohody mohla Francie postavit v letech 1927-29 dvě 35000tunové bitevní lodě, ta však tuto možnost využila teprve v roce 1932. V té době měla Itálie vládu, jejíž bojechtivost stále rostla, a přitom nebyla signatářem londýnské dohody z roku 1930, která prodlužovala ,,stavební prázdniny". Takže obě lodě třídy Dunkerque spustily práce nejen na německých scharnhorstech, ale i na prvních dvou lodích třídy Littorio. Zatímco však francouzské lodě měly 330mm děla a německé 280mm, rozhodli se Italové pro 381mm. Oficiálně měly výtlak 35 000 tun, ve skutečnosti jejich standartní výtlak překročil 41000 tun.
Jejich vzhled byl nezaměnitelně italský, pozdější americké lodě třídy South Dakota se však vyznačovaly více než jen běžnou podobou. Zvlášť neobvyklým prvkem byla vysoká barbeta zadní věže, takže každá ze tří věží měla odlišnou výšku nad čarou ponoru. Protože zadní paluba byla o jednu úroveň níže, stala se zadní věž dominantním prvkem. Dalším ,,americkým" znakem byl katapult s letounem a manipulační jeřáb na zadní palubě, jejichž zranitelnost tlakovou vlnou byla vlastní příčinou tak vysokého osazení věže. Původně sice byly na palubě plovákové hydroplány, později však bitevní lodě nesly po dvou stíhačkách Reggiane Re 2000, které si pro přistání musely vyhledat pozemní základnu podobně jako hurricany startující z
britských lodí CAM.
Protitorpédová ochrana byla neobvyklá, zevně od podélné přepážky byl totiž válec (téměř čtyři metry v průměru), který měl při zásahu pokltit energii exploze tím, že ponechával plynům prostor k rozpínání. Littorio by se však býval potopil po zásahu třemi 457mm leteckými torpédy při náletu na Taranto, pokud by ovšem nebyl na mělké vodě. Rovněž Vittorio Veneto byl torpédován britskými palubními letouny, když jej dvakrát zasáhly swordfishe z HMS Formidable u mysu Matapan, unikl však do Taranta, přestože nabral asi 4000 tun vody.
Stavba dvou dalších jednotek, Impero a Roma, byla zahájena v roce 1938. První z nich nebyla nikdy dokončena, druhá, dokončená v listopadu 1942, se však stala vlajkovou lodí loďstva. Jejím jediným zazanamenáníhodným počinem je to, že se stala první velkou válečnou lodí zničenou řízenou střelou vzduch-voda. Když se po kapitulaci chtěla připojit ke Spojencům, byla dne 9. září 1943 zasažena dvěma klouzavými pumami FX-1400 a potopila se i s více než 1200 muži osádky. Littorio, jenž po změně italské vlády obdržel název Italia, byl rovněž zasažen, puma však prolétla celou lodí a vybuchla až ve vodě.


Vittorio Veneto- foto

26. ledna 2010 v 17:59 | peter |  Vittorio Veneto
Takticko-technická data
Výtlak:41 377 tn (standardní)
45 752 tn (plný)
Délka:237,35 m
Šířka:32,85 m
Ponor: 9,58 m
Pohon:8 kotlů Yarrow
4 turbínová soustrojí Belluzzo
4 šrouby
139 561 hp
Rychlost:30 uzlů
Dosah:1770 nám. mil při 30 uzlech
Osádka:1861
Pancíř
Pás na bocích: 35 cm
Paluby: 20 cm
Barbety: 35 cm
Dělové věže: 35 cm
Věže středních děl: 15 cm
Výzbroj:
9× 381 mm
12× 152 mm
4x 120 mm
12× 90 mm
20× 37 mm
16× 20 mm
Letadla3