Červenec 2010

Vaterland a Leviathan- článek a video

30. července 2010 v 16:05 | peter |  SS Vaterland a Leviathan

SS Vaterland a Leviathan





Země: Německo (po 1. světový válce USA)
Kategorie: transatlantický parník
Třída: Berengaria







V prvních letech 20. století se v důsledku soupeření Spojených států a Velké Británie objevila nová generace plavidel, která se vyznačovala turbínovým pohonem, ocelovými trupy, vysokou rychlostí plavby, značnou velikostí a luxusním ubytováním, jaké vyžadovali příslušníci elit západního světa. V té době vzkvétalo transatlantické cestování ve všech společenských vrstvách a německé firmy byly odhodlány se svými konkurenty soupeřit. Pod vedením svého šéfa Alberta Balina se společnost Hamburg-Amerika Linie nacházela v dostatečně dobrém postavení, aby si mohla dopřát to nejlepší, co bylo k dispozici. Proto byla uzavřena smlouva na postavení tří velkých ,,superparníků" nesoucích jména Imperator, Europa a Bismarck. Z prvního z nich se po první světové válce stal parník Berengaria, který sloužil ve společnosti Cunard Line, druhý byl dokončen a spuštěn na vodu jako Vaterland (na návrh německého císaře Viléma II.) a třetí byl sice spuštěn na vodu ještě před 1. světovou válkou, ale nikoli dokončen. Dokončení se dočkal až tehdy, když konflikt skončil, jako Majestic ve službách White Star Line.
Stavba lodi Vaterland měla být původně zadána loděnici Harland & Wolff v severoirském Belfastu, ale nakonec zakázku dostala německá firma Blohm & Voss v Hamburku. Stavitelé využili při konstrukci plavidla řadu novinek a vylepšení. Mezi ty, které vzbudily největší zájem, patřilo spojení kotelny pouze s prvními dvěma ze tří komínů (poslední byl jen atrapa). To umožnilo vytvořit na lodi nepřerušený veřejný prostor dlouhý 91,4 m. Dalším významným rysem byl systém nucené ventilace, díky němuž odpadla potřeba palubních ventilátorů. Mezi ostatní moderní prvky použité na lodi Vaterland patřilo dvojité dno a vodotěsné přepážky. Nejednalo se sice o novinky, ale jejich význam zdůraznila katastrofa Titanicu v roce 1912. Vaterland v době stavby největší loď na světě, spustil oficiálně na vodu 13. dubna 1913 bavorský korunní princ Ruprecht. Loď byla dokončena 29. dubna 1914. O 14 dní později se parník vydal z Hamburku na první plavbu do New Yorku přes Southampton v jižní Anglii a Cherbourg v severní Francii. Osud však vyměřil lodi jen krátkou dobu, po níž měla hrát roli chlouby německé obchodní flotily. V době, kdy se včervenci 1914 dokončovaly přípravy na zpáteční plavbu z New Yorku do Hamburku, bylo německým úřadům stále jasnější, že se nevyhnutelně schyluje k válce. Kapitán Hans Ruser proto dostal pokyn, aby zůstal se svým plavidlem raději u mola v Hobokenu, než aby se vydával na plavbu, při níž by riskoval zajetí lodi britskými a francouzskými křižníky, které se nacházely nedaleko New Yorku. Vaterland se tak stal největším z 35 plavidel společnosti Hamburg-Amerika Linie internovaných v USA. Sedm z nich se nalézalo v oblasti New Yorku. Velká část posádky zůstala na palubě lodi až do chvíle, kdy Spojené státy americké vstoupily 6. dubna 1917 do války na straně spojenců a loď byla zabavena.
O dva měsíce později byl parník Vaterland předán americkému námořnictvu k přestavbě na transportní loď a včervenci se dočkal oficiálního zařazení do válečného loďtstva Spojených států jako USS Leviathan. Uvedené jméno osobně vybral prezident Woodrow Wilson. V nových službách vykonala loď v letech 1917-1919 celkem 16 plaveb do severofrancouzského Brestu a tři do Liverpoolu v severozápadní Anglii. Celkem dopravila 119 000příslušníků amerického expedičního sboru v Evropě. Když skončila válka a doprava amerických vojáků zpět do Spojených států, byl Leviathan v říjnu 1919 vyřazen ze služeb amerického námořnictva a přešel do rukou amerického úřadu pro dopravu, který měl v úmyslu předat loď společnosti International Mercantile Marine finančníka J. P. Morgana. Uvedený záměr zmařil ostrý nesouhlas Williama Randolpha Hearsta, že IMM je ve skutečnosti britský koncern a že prodej největší americké lodi by prospěl spíše ,,zájmům Anglo-Wall Street" než USA. V roce 1920 byl Leviathan pronajat společnosti United States Mail Steamship Company. Následující tři roky trvala přestavba lodi v Newport News pod dohledem Williama Francise Gibbse, tehdy předního amerického námořního konstruktéra. Američané však neměli k dispozici původní konstrukční výkresy, za něž Německo požadovalo milion dolarů. Když loď znovu vyplula, měla výtlak 59 965 brutto registrovaných tun, což bylo o 5000 více než sesterská Majestic dokončená po první světové válce. Větší tonáž sice zvyšovala prestiž plavidla z hlediska obchodu a reklamy, jenže se na jejím základě počítaly také poplatky za použití přístavů. V roce 1931 proto loď prodělala další proměnu a tentokrát vyplula s výtlakem 48 943 brutto registrovaných tun.
Jako parník k transportu osob na transatlantických linkách nastoupil Leviathan do služby znovu 4. července 1923, když vyplul z New Yorku do Cherbourgu a Southamptonu. Tentokrát loď provozovala United States Lines v zastoupení amerického úřadu pro dopravu. Jako jeden z největších a nejslavnějších parníků z doby první světové války se stal Leviathan vlajkovou lodí americké obchodní flotily. Skutečnost, že ji provozovala v podstatě vládní společnost, znamenala, že se v době prohibice na palubě nesměl prodávat žádný alkohol. I přesto si loď zachovala ve 20. letech popularitu. V roce 1925 prošla úpravou, jejímž výsledkem bylo doplnění ubytování pro cestující třetí třídy. Loď si tak zajistila zájem zejména mezi studenty, kteří se vydávali přes Atlantský oceán na cesty po Evropě.
Finanční ztráty utrpěné v době hospodářské krize vedly v roce 1933 k odstavení parníku. Následujícího roku však Leviathan na žádost amerického ministerstva obchodu nastoupil znovu do plné služby. Po pouhých pěti zpátečních plavbách vedly pokračující finanční ztráty v roce 1934 ke stažení lodi a o tři roky později bylo plavidlo prodáno společnosti Metal Industries Ltd. Poté přeplulo neposledy z New Yorku do Rosythu na východním pobřeží Skotska, kde bylo roku 1938 sešrotováno.




Vaterland a Leviathan- foto a techn. údaje

23. července 2010 v 19:47 | peter |  SS Vaterland a Leviathan
fgbfgbfgg
hhhb
v1
v2
v4
v5
v6
v7
Typ:
transatlatický parník
Tonáž
54 282 BRT
Rozměry:
délka 289,6 m, šířka 30,6 m, ponor není znám
Pohon:
čtyři Parsonsovy turbíny s převodem a čtyři šrouby
Rychlost:
26 uzlů
Osádka:
1165 cestujících nebo jako transportní loď 14 000 mužů
Výzbroj:
pouze zaválky- 8x152mm, dvě jednoliberní děla a dva kulomety