Srpen 2010

Empress of Britain

27. srpna 2010 v 15:56 | peter |  Empress of Britain

Empress of Britain

Země: Velká Británie
Kategorie: transatlantický parník
Třída: Empress of Britain









RMS Empress of Britain byl zaoceánský parník postavený v letech 1928 až 1931, který postavil John Brown loděnice ve Skotsku a ve vlastnictví Canadian Steamship Company. Tato loď - druhý ze tří plavidel CP pojmenovaný Empress of Britain - za předpokladu pravidelné transatlantické osobní dopravy od jara do podzimu mezi Kanadou a Evropou od roku 1931 až do roku 1939. Loď byla spuštěna na vodu 11. června 1930 a na první plavbu se vydala 27. května 1931.
Parník mohl sloužit k turistickým vyhlídkovým plavbám stejně jako na viditelných zaoceánských linkách. V případě prvního využití se vypínaly dvě ze čtyř turbín a současně byly odmontovány i jejich lodní šrouby.
Při první plavbě směřující ze Southamptonu do Québeku získala Empress of Britain kanadskou Modrou stuhu, když překonala vzdálenost od Cherbourgu k Farther Pointu za 4 dny, 18 hodin a 26 minut. V průběhu prvních šesti plaveb loď neustále dobu potřebnou k plavbě z Evropy do Kanady zkracovala a v roce 1934 překonala Atlantik východním směrem za 4 dny, 6 hodin a 58 minut.
Na počátku druhé světové války sloužila loď k dopravě vojenských jednotek z Velké Británie do Egypta po trase kolem mysu Dobré naděje. 26. října 1940 přibližně v 9:20 zahledla u severozápadního pobřeží Irska Empress of Britain s 647 osobami na palubě posádka německého bombardovacího letounu Focke-Wulf Fw 200. Letoun vzápětí podnikl na plavidlo tři útoky a dvakrát je zasáhl. Výbuchy pum rozpoutaly požár, který záhy začal zachvacovat celou loď. V 9:50 vydal kapitán rozkaz parník opustit. Později během téhož dne se na scéně objevily britské torpédoborve HMS Echo a HMS Empress. V té době již byl byl parník evakuovaný. Požár, který mezitím uhasl, ponechal loď neschopnou pohybu vlastní silou -třebaže nehrozilo nebezpečí, že by se parník potopil. V 9:30 následujícího dne připravil záchranný tým loď k odvlečení polským torpédoborcem Burza. Britskou radiokomunikaci však zachytila německá ponorka U-32, která dalšího dne obě lodi po jistou dobu sledovala. 28. října přibližně ve 2:00 vypálila ponorka tři torpéda. Jedno z nich zasáhlo parník Empress of Britain, který se po devíti minutách
potopil.
Mnoho lidí věřilo, že parník Empress of Britain měl ve chvíli, kdy se potopil, na palubě zlaté cihly, neboť v té době je Velká Británie do Spojených států amerických skutečně dopravovala, aby jimi kryla americké úvěry. Loď navíc předtím pobývala v Kapském Městě v Jižní Africe, které bylo významným světovým producentem zlata. Většina jihoafrického zlata sice putovala z Kapského Města do Spojených států přes australské Sydney, pro nedostatek lodí schopných zvládnout takový úkol zlato často svou cestu v Sydney skončilo. Mnozí proto soudili, že Empress of Britain mohla být použita k transportu vzácného kovu z Jižní Afriky do velké Británie, kde měl čekat na další dopravu do Spojených států.
V roce 1995 nalezl záchranný tým loď Empress of Britain ležící dnem nahoru v hloubce 150 m. Ptápěči sestoupili k vraku a zjistili, že požár zničil většinu palub. Na dně tak spočinulo jen sotva více než prázdná skořápka. Prostor, ve kterém se měly nacházet zlaté cihly, zůstal nicméně nedotčen. Byl však prázdný. Proč tomu tak bylo, bude muset někdo teprve objastnit.

Empress of Britain- foto a techn. údaje

17. srpna 2010 v 15:57 | peter |  Empress of Britain
EB1
EB2
EB3
EB4
EB5
EB6
EB7
Typ:
transatlantický parník
Tonáž:
42 348 BRT
Rozměry:
délka: 240,8 m
šířka: 29,7 m
ponor: není znám
Pohon:
čtyři turbíny s převodem o výkonu 66 500 k na hřídeli a čtyři šrouby
Rychlost:
26,5 uzlu
Osádka:
740 mužů a 465 cestujících v první, 260 v turistické a 470 ve třetí třídě