Červenec 2011

HMS King George V

31. července 2011 v 21:29 | peter |  HMS King George V

HMS King George V


Země: Velká Británie
Kategorie: Bitevní loď
Třída: King George V




Tak jako byla třída Nelson výsledkem Washingtoských dohod, byla poslední dokončená třída britských bitevních lodí King George V výsledkem londýnských námořních konferencí z let 1930 a 1935. Na první z nich se Američané a Britové dohodli, že nevyužijí svého práva zahájení staveb nových lodí před rokem 1936, souhlasili však, aby tak učinili Francouzi a Italové v rámci svých oprávněných kvót.
V roce 1933 podnítili Němci další závody ve zbrojení, v této chvíli však ohrožovali admiralitu méně než Královské letectvo. Při hájení svých zájmů v čase omezených rozpočtů se RAF podařilo přesvědčit ministerstvo financí, že bombardéry učinily bitevní loď totálně zastaralou. Jak se blížil konec dohodnutých stavebních ,,prázfnin", dohodli se signatáři na další konferenci v Londýně v roce 1935. Ta proběhla ve velmi odlišně uspořádaném světě. Japonsko bylo nyní nejsilnější mocností na Dálném výchdě, vedlo vojenské tažení v Číně a nehodlalo se už nechat omezovat jako ve Washingtonu. Znovu zbrojící Německo položilo na stůl své plány na vybudování loďstva zahrnujícího šest bitevních a dvou letadlových lodí, ,,do roku1942".
Ve snaze o získání finančně dostupných bitevních lodí navrhli Britové jednotkový výtlak nepřesahující 25 000 tun a ráži děl nepřekračující 305 mm. Američané s jedním okem na tichomořském válčišti nebyli ochotni změnit stávající
35 000tunový limit. Pravděpodobně by souhlasili s 356mm děly, pkud by je následovali i další signatáři. Nakonec však Japonci dohodu neratifikovali a Američané setrvali u svého požadavku na maximální ráži děl 406 mm.
Ratifikace ráže děl neměla přijít před 1. dubnem 1937. Britové však nemohli čekat tak dlouho. Když Francouzi, Italové i Němci stavěli rychlé bitevní lodě, musela admiralita jednat, aby se vyhnula zaostání.
Výsledkem byly hlavní konstrukční parametry 35 000 tun a 356mm děla. První výpočty ukázaly, že lze použít tři čtyřdělové věže a větší počet hlavní by zčásti vyrovnal jejich měnší ráži. Další zkoušky však ukázaly, že plánované pancéřování je nedostatečné. Byla proto obětována dvě děla z vyvýšené ráže ,,B" a ušetřená váha využita pro zesílení pancíře. Protože lodě byly podstatně delší, kvůli potřebným strojům pro rychlost přes 29 uzlů, bylo opět použito konvenčnější uspořádání se dvěma věžemi vpředu a jednou vzadu. Přes nárust plochy, kterou byloi nutno chránit pancířem, umožnila značná úspora váhy výzbroje věnovat pancéřování větší podíl z výtlaku. Hlavní pás na bocích se vrátil k svislému umístění na povrchu. Na místě výdutí byl systém podélných přepážek, oddělující střídavě naftové nádrže a prázdné prostory.
Šlo o první britské bitevní lodě s univerzální výzbrojí střední ráže, použté 132mm dělo však bylo ve skutečnosti příliš pomalé pro PL úkoly a příliš lehké proti hladinovým cílům. Všechny lodě měly nést po čtyřech letounech. Tento na prostor náročný anachronismus byl odstraněn, jakmile byla k dispozici dostatečná podpora palubního letectva.
Stavba všech lodí byla zahájena v roce 1937. Při vypuknutí války ještě čekaly na spuštění na vodu, a tak dostaly po zrušení omezení silnější pancéřování. To spolu s malým sklonem přídě výrazně posílilo jejich náchylnost k zalévání paluby.

King George V- foto a techn. údaje

29. července 2011 v 0:46 | peter |  HMS King George V
Takticko-technická data
Výtlak:38 000 t (standardní)
44 800 t (plný)
Délka:227,1 m
Šířka:31,4 m
Ponor:11,2 m
Pohon:
Parní turbíny 125 000 k
(93 250 kW) max.
4 hřídele
Rychlost:29 uzlů
Osádka:1650
Pancíř
Pás na bocích: 38 cm
Přepážky: 38 cm
Paluby: 15 cm
Dělové věže: 40 cm
Barbety: 40 cm
Výzbroj:
10× 356 mm
16× 132 mm
10x 40mm děl
Letadla2 hydroplány