Prosinec 2011

SS United States- článek a video

24. prosince 2011 v 11:59 | peter |  SS United States

SS United States


Země: USA
Kategorie: Zaoceánský parník


United States je považován za nejdokonalejší loď svého druhu jaká byla kdy postavena. Její stavitel byl Wiliam Francis Gibbs. Spojené státy ve stavbě osobních lodí dost zaostávaly narozdíl od Velké Británie, Německa a Francie. Dosud žádná americká loď od roku 1854 nezískala modrou stuhu za nejrychlejší plavbu přes Atlantik. Gibbs se tedy rozhodl postavit loď, která by dokázala soupeřit s nejvýkonějšími a nejluxusnějšími parníky plavícími se po mořích před druhou světovou válkou. Jeho první krok ke konstrukci nejdokonalejšího parníku v historii byla loď jménem America spuštěna na vodu roku 1939.
Po druhé světové válce se Gibbs konečně pustil do svého projektu ,,velké lodi". Hodně ho nadchly obrovské transatlantické parníky jako byly Queen Mary a Queen Elizabeth s úspěšnou válečnou službou. Ve stejné době co Gibbs chtěl postavit svoji loď americká vláda dospěla k závěru, že by finančně podpořila stavbu obrovského a a velice rychlého plavidla, jež by sloužilo jako zaoceánský parník nebo v případě války transportní a nemocniční loď. Proto americká vláda přispěla United States Lines částku 50 milionů a zbylých 28 milionů si společnost měla zajistit sama. Kýl United States byl položen 8. března 1950 v suchém doku loděnice Newport Shipbuilding and Drydock Company v Newport News (Virginie) a 23. června 1951 byl trup spuštěn na vodu. Stavba lodi probíhala podle spacifikací stanovených americkým námořnictvem. Jejich součástí byl požadavek na vysoký stupeň rozčlenění trupu na samostatné celky a oddělené strojovny, ketré zvyšovaly odolnost v případě utrpěných škod ve válce.
Gibbs si byl vědom, jak jsou lodě zranitelné při požáru. Proto se snažil, aby bylo veškeré vybavení lodi z nehořlavých materálů. V interiérech lodi nebylo nic ze dřeva. Veškeré doplňky včetně nábytku byly vyrobeny ze skla, kovu a laminátu. Dokonce i ramínka na šaty v kajutách byly z hliníkové slitiny namísto dřeva. Jedinými částmi ze dřeva byly pracovní plochy v lodní kuchyni a klavír v tanečním sále. Klavír byl zhotoven ze vzácného nehořlavého dřeva.
Na lodní nástvbě bylo tolik hliníkové slitiny než v jakémkoli jiném projektu té doby.
United States byl vybaven nejsilnější hnací jednotkou, jakou disponovala kterákoli civilní loď té doby. Ve skutečnosti šlo o nejsilnější lodní stroje. Při konstrukci byly využity všechny dosavadní zkušenosti společnosti Gibbs and Cox společně s posledními výdobytky technického pokroku v oblasti materiálů, konstrukce plavidel a lodních strojů. Loď tak
začala získávat charakter silného, rychlého a bezpečného plavidla, které mohlo reálně soupeřit s parníky Queen Mary a Queen Elizabeth.
Během zkušebních plaveb u pobřeží Virginie v červnu 1952 dosáhla United States rychlosti 39,38 uzlu. jednorázově a na krátkou vzdálenost to bylo i 43 uzlů. Šlo však o nepřesný údaj. United States Lines chtěla prozatím udržet informace pod pokličkou a proto zveřejnila údaj 34 uzlů. 4. července 1952 vyrazil United States pod velením kapitána Harryho Manninga na svou první plavbu z New Yorku do Southamptonu. Při této plavbě smazal čtrnáctiletej rekord Queen Mary, když jej překonal o více než 10 hodin. Plavba lodi trvala 3 dny, 10 hodin a 40minut při průměrné rychlosti 35,59 uzlu. Při cestě zpět to zvládla za 3 dny, 12 hodin a 12 minut. Tím si vydobyla modrou stuhu ve východním i západním směru. United States se podařil velkolepý start kariéry, která trvala 17 let. V průběhu této doby byli jejími kapitány Harry Manning, John Anderson a Leroy J. Alexanderson. Parník si získal značnou popularitu a stal se zdatným konkurentem Queen Mary a Queen Elizabeth společnosti Cunard Line.
Na konci 50. let minulého století se však United States dostal do stejně nepříznivé situace jako jiné transatlantické osobní lodě, neboť lidé začaly dávat přednost letecké dopravě. Současně rostly ceny pracovní síly a ke značné ekonomické zranitelnosti společnosti United States Lines přispívaly rovněž četné stávky. 7. listopadu 1969 se United States vydal z New Yorku na rutinní kontrolu a opravu v Newport News, ale do služby se nevrátil a plavidlo bylo odstaveno.
V roce 1973 se ho ujal federální námořní úřad a společnost US Cruise Lines. V roce 1992 ho koupila turecká firma, která jej dala přestavět na loď sloužící k okružním turistickým plavbám. O čtyři roky později se vrátil do Spojených států a byl odstaven ve Filadelfii. V roce 1999 se podařilo organizacím US Foundation a SS United States Conservancy (v té době SS United States Preservation Society Inc.) zařadit loď do národního seznamu historicky cenných objektů. V roce 2003 koupila parník společnost Norwegian Cruise Line (NCL), aby jej použila pro nově zahájené plavby na Havajské ostrovy. V srpnu 2004 se již NCL zabývala studiemi o pravidelnosti restaurace lodi a v květnu 2006 prohlásil předseda společnosti Star Cruises (majitel NCL), že následujícím projektem bude právě restaurace parníku United States.