Květen 2012

USS South Dakota

30. května 2012 v 23:15 | peter |  USS South Dakota

USS South Dakota


Země: USA
Kategorie: Bitevní loď
Třída: South dakota


V rozpočtovém roce 1937-38 zahájily Spojené státy stavbu dvojice lodí třídy North Carolina (BB55-6). V souladu se smluvními ustanoveními (jejich stavba byla schválena v roce 1936) měly přímo nahradit lodě BB33-4 a také oficiálně nepřekračovaly limit 35 000 tun výtlaku. Byly vyzbrojeny 406mm děly jako jejich japonské protějšky, což bylo rozumnější než 356mm britské třídy King George V. Jako první z ,,nové generace" amerických bitevních lodí šetřily výtlak návratem k ortodoxnějšímu pohonu plynovými turbínami a rozsáhlým použitím svařování.
Stavba čtyř lodí třídy South Dakota (nezaměňovat s dříve zrušenou třídou BB49) byla zahájena v letech 1939-40 a šlo v podstatě o další zdokonalení třídy North Carolina. Americká praxe následovala německou v důrazu na palebnou sílu a odolnost spíše na rychlost. Při stejné šířce se zvětšením ponoru a zkrácením trupu (asi o 15 metrů) zmenšila plocha vyžadující pancéřovou ochranu. Pancíř proto mohl být rozložen účinnější a místy dokonce o něco tlustší, aniž se platilo nárůstem hmotnosti.
Protože však v konstrukci lodí všechno souvisí se vším, musel v tom být samozřejmě háček. Tím byl menší poměr délky k šířce a tím i hydrodynamicky méně výhodný tvar trupu. přestože byl jeho průřez výsledkem četných pokusů, potřebovala tato třída proti svým předchůdcům asi o osm procent vyšší instalovaný výkon, aby přesto zůstala o uzel pomeljší.
Něco z ušetřené váhy přišlo do výkonějších strojů, které byly umístěny velmi kompaktním způsobem, umožňujícím sevřený tvar nástavby a návrat k jedinému komínu. vysoký věžovitý přední stěžeň nesl velmi lehké tyčové nástavce. Novinkou bylo zavěšení 16 mm tlusté protistřepinové přepážky necelý metr pod hlavní palubou s 13 cm tlustým pancířem.
V srpnu 1942, krátce po svém uvedení do služby, se vydala do Tichého oceánu. Ihned se zapojila do kampaně o Guadalcanal. V říjnu 1942 byla její přední dělová věž zasažena japonskou bombou při akci u ostrovů Santa Cruz, kde se důrazně prosadily její protiletecké zbraně. Zůstala na bojišti a krátce poté se nedopatřením srazila s USS Mahan. Opravy byly provedeny na místě, ale zanedlouho byla opět vážně poškozena při japonském pokusu o ofenzívu u Guadalcanalu v noci ze 14. na 15. listopadu. South Dakota byla při střetnutí zasažena palbou japonské bitevní lodi Kirishima a pouze díky zásahu bitevní lodi USS Washington nebyla potopena. Po následujících opravách provedených ve Spojených Státech se South Dakota přesunula do Atlantiku, kde působila spolu s britskou flotilou od února do srpna 1943. Poté se opět vrátila do Pacifiku a zapojila se do akcí u Gilbertových a Marshallových ostrovů. Zde podporovala invazní jednotky při vyloďování od listopadu 1943 do února 1944. Přitom doprovázela svazy - Task Force - letadlových lodí při útocích na japonské síly. V létě 1944 působila v oblasti Marián, kde bombardovala pobřeží ostrovů Saipan a Tinian svými těžkými děly. V bitvě o Filipínské moře v červnu 1944 byla opět zasažena japonskou bombou. Po opravách se na dalších deset měsíců až do konce války v Pacifiku stala doprovodem svazů letadlových lodí, které podnikaly útoky ze Západního Pacifiku podél jihočínských břehů na Japonské ostrovy. V té době také podporovala vylodění invazních jednotek na ostrovy Leyte, Luzon a Iwo Jima. V březnu a dubnu 1945 spolu s ostatními bitevními loděmi bombardovala cíle na ostrově Okinawa. V červenci ostřelovala i samotné japonské ostrovy a byla přítomna v Tokijské zátoce 2. září 1945 při formální kapitulaci Japonska. V roce 1947 byla deaktivována. Byla součástí Rezervní Flotily Spojených Států do října roku 1962, kdy byla prodána do šrotu.



South Dakota- foto a techn. údaje

30. května 2012 v 23:14 | peter |  USS South Dakota



USS South Dakota- Technické údaje
Technické rozměry
Výtlak standartní: 42 000 t
Výtlak plný: 44375 t
Celková délka: 207,5 m
Šířka: 32,9 m
Konstrukční ponor: 9,9 m
Osádka: 1795
Výzbroj:
9x406mm
20x127mm
32až68x40mm
3 letadla
Pohon:
Parní turbíny 130 000 k (97 000kW)
4 hřídele
28 uzlů
Pancéřování:
Pás na bocích: 31 cm
Přepážky: 28 cm
Paluby: 13 cm
Dělové věže: 46 cm
Barbety: 44cm